"“I didn't cover up my ears. Everyone covered theirs up and I alone didn't cover mine and therefore I alone heard everything. Similarly, I didn't blindfold myself with a rag, as everyone else did, and therefore I saw everything. Yes, I alone saw and heard everything. But unfortunately, I didn't understand anything and, therefore, what was the value of me alone seeing and hearing everything?” - Daniil Charms
The play tells the story of a writer trying to survive in the preposterous and absurd reality. The protagonist fights against the nonsense of life with the only available weapon - his imagination. Imagination turns the performance's engine on. Logic and rationality dissolve in the theatricality of the play. Violence and cruelty prevail in the background of the performance. However, all characters openly play on stage, because if they did not play, they would die. And for the viewer, the efforts of the characters turn into scary and funny scenes, something reminiscent of their very being.
""The young director Augtumas Danielius Harner was able to master precisely the directorial style of the young Oskaras Koršunovas [head of the 3rd year class of acting and directing in the LMTA], the aesthetic of ""silent cinema"", which his teacher used in his early plays by the works of the Russian OBERIU movement authors [Daniil Kharms, Aleksandr Vvedensky]. The impulsive rhythm of action, cunning acoustic accents, dynamic mise-en-scènes, macabre manners, pantomime, clowning, object equilibria, witty grimace, grotesque mimics, angled black jackets. Director Harner and his actors seem to have seen it all before and have understood it very well."" - Theatre critic Jurijus Lozoraitis (original text “Proceso dalyvio samprotavimai (II)” in art magazine “Literatūra ir menas”)."
Hra vypráví příběh spisovatele, jenž se snaží přežít v nesmyslné a absurdní realitě. Protagonista bojuje proti nesmyslu života jedinou dostupnou zbraní - svojí představivostí. Představivost je motorem inscenace. Logika a racionalita se rozpouští v teatralitě hry. V pozadí hry převažuje násilí a krutost. Všechny postavy však otevřeně hrají na pódiu, protože kdyby nehrály, zemřely by. A pro diváka se úsilí postav mění v děsivé a zábavné scény, připomínky existence jich samotných.
„Mladý režisér Augtumas Danielius Harner dokázal precizně ovládnout režijní styl mladého Oskarase Koršunovase (vedoucí 3. ročníku herectví a režie v LMTA), estetiku „tichého kina“, kterou použil jeho učitel v jeho raných hrách na základě práce autorů ruského hnutí OBERIU (Daniil Kharms, Aleksandr Vvedensky). Impulzivní rytmus akce, rafinované akcenty, dynamická mizanscéna, podivné chování, pantomima, klauniáda, rovnováha předmětů, vtipné grimasy, groteskní mimika, šikmé černé bundy. Zdá se, že režisér Harner a jeho herci to všechno viděli už předtím a velmi dobře porozuměli.“ - Divadelní kritik Jurijus Lozoraitis, Literatūrairmenas (umělecký časopis ""Literatura a umění"")"