Anotace představení
Česká republika
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Heinrich von Kleist: PRINC HOMBURSKÝ
Režie: Ivan Buraj
Hrají: Lukáš Daňhel, Aleš Petráš, Simona Zmrzlá, Alena Doláková, Lucie Končoková, Alfred texel, Vít Pištecký, Martin Tlapák, Růžena Dvořáková, Alžběta Hofericová, Monika Matoušková, Jan Řezníček, Zbyněk Humpolec, Ladislav Odrazil/Filip Chlud, Jakub Rek, Zdeněk Polák.
Drama Princ Homburský odkazuje na historické události z pruských dějin 17. století, Kleist je však používá jako obraznou paralelu ke své době. I tato inscenace reflektuje několik výrazných současných fenoménů, jako jsou identita, nemožnost celkového uchopení reality a znásobení jejích obrazů. Princ neuposlechne rozkaz a vyrazí do boje předčasně. Vidina vítězství nebo tušení něčeho skrytého? Poslouchá zákon války nebo lásky? Válka a láska jsou stejné podstaty. Následuje vítězství, láska, trest, vidina smrti, ztráta identity. Chaos, který vstoupil do společnosti spolu s princovým samovolným rozhodnutím v bitvě, žije vlastním životem. Řád je zpochybněn. Odhaluje se mnohost identit a realit. Představy, projekce a motivace se násobí. Ubývá skutečnosti. Na základě svého tematického zacílení se inscenace snaží volit i adekvátní kombinaci uměleckých prostředků a docílit tak poutavého a vnitřně dialogického tvaru, který má blízko ke generační výpovědi.
Jazyk: čeština.
Česká republika
Akademie múzických umění, Praha - Divadelní fakulta
Jiří Havelka a kol. – JÁ, HRDINA
Režie: Jiří Havelka
Hrají: Sofia Adamová, Andrea Ballayová, Jiří Böhm, Eva Burešová, Mikuláš Čížek, Josef Jelínek, Barbora Kubátová, Marek Menšík, Richard Vokůrka, Petr Vydarený
Tvůrci inscenace Já, hrdina nepracují s dramatickým textem, ale úředními záznamy a výpověďmi v případu bratří Mašínů, který se v posledních měsících stal jablkem sváru české společnosti. Není řečeno, zda Mašínové byli zločinci nebo hrdinové, ale je ponecháno na divákovi, jaký názor si na kontroverzní postavy nedávné historie udělá. Jiří Havelka v absolventské inscenaci katedry alternativního a loutkového divadla spolu se studenty činoherního herectví uvádí „rekonstrukci“ založenou na doložených faktech a svědectvích. Nápaditá scénografie spolu s promyšlenou montáží jednotlivých faktů může buď diváka utvrdit v jeho názoru, nebo mu ho diametrálně změnit. Z hlasování, která probíhají po skončení představení, vyplývá, že Češi v otázce (zlo)činů bratří Mašínů jednotný názor rozhodně nemají.
Jazyk: čeština.
Slovensko
Vysoká škola múzických umení, Bratislava - Divadelní fakulta
A. Suchovo – Kobylin: Smrt Tarelkina / Smrť Tarelkina
Režie: Lukáš Brutovský
Hrají: D. Fischer, O. Culka, D. Kavaschová, L. Dóza, R. Blumenfeld, A. Palatínusová, A. Nováková, J. Bárdos, D. Žulčák, P. Gmuca, L. Pavlásek, M. Kalafut, J. Lorencovič.
Temná satirická inscenace o tématu poněkud nadčasovém - krutosti a zneužívání moci- s kvalitní a zároveň komplikovanou zápletkou, vznikla pod vedením mladého režiséra Lukáše Brutovského za spolupráce zkušeného dramaturga Mira Dacha. Zajímavá je rovněž i vizuální podoba hry, scénografie koresponduje s konceptem chladu a satiry. Příběh je zasazen do současnosti, což ho činí věrohodným a otevírá množství hereckých možností. Kromě ústředního motivu ryb a rybaření se objevuje také politika, manipulace nebo narážky na policejně-mafiánské chování. Tvůrci v konečném efektu využívají sílu detailu, například ve formě bulletinu, který diváci obdrží v zalepené obálce. Smrt Tarelkina je jednoduše propracovaným dílem dokonalého souladu všech složek divadelní hry.
Jazyk: slovenština.
Polsko
Divadelní akademi Aleksandra Zelwerowicze, Varšava
Nikolaj Kolada: Merylin/Katapult
Režie: Norbert Rakowski
Hrají: Marta Dylewska, Katarzyna Głogowska, Agnieszka Pawełkiewicz, Fabian Kocięcki, Kamil Kula, Wojciech Raszewski, Arkadiusz Śliwa.
Každý z nás se chová, jako by žil neomezeně. Ale člověk předtím než zemře, chce žít – jak na to poukazuje jedna z Koladových postav. Hra je kompilací dvou dramat napsaných Nikolajem Koladou: Merylin Mongol a Katapult, která na první pohled nemají nic společného - kromě stejného autora. Režisér hry, Norbert Rakowski, dal hře jednotnou realitu. Ve stejném prostoru se proplétají osudy postav se společným odhodláním hledat pozitivní stránky situace, v níž se ocitly. Namísto hledání realismu ruské provincie upíná režisér pozornost na okamžik, ve kterém se postavy ve svém životě právě nacházejí. K tomu se vztahuje i scénografické pojetí hry. Nehledá realismus, ale je výsledkem hledání syntetizované reality.
Jazyk: polština.
Polsko
Státní vysoká divadelní škola Ludwika Solskiego, Krakov
Carlos Murillo: Temná hra aneb příběhy pro chlapce
Režie: Iwona Kempa
Hrají: Anna Kaszuba, Maja Łukowska, Izabela Warykiewicz, Antoni Paradowski, Maurycy Popiel, Maciej Raniszewski, Ryszard Starosta, Arkadiusz Walesiak.
Režisérka Iwona Kempa nastudovala s posluchači čtvrtého ročníku herectví absolventskou inscenaci hry amerického dramatika Carlose Murilla Temná hra aneb příběhy pro chlapce. Drama tematizuje výrazné následky anonymity sociálních sítí i internetové komunikace obecně. Adam hledá vztah na internetové seznamce. Na inzerát odpovídá Nick. Díky změněné identitě manipuluje Adama k odpovědi na otázku: „Co je láska?“. Možná cynický žert, který se v závěru obrátí v tragické vyústění a propojí tak neslučitelné světy virtuální reality a žité přítomnosti.
Jazyk: polština.
Slovinsko
LUBLAŇSKÁ UNIVERZITA DIVADLA, ROZHLASU, FILMU A TELEVIZE, Lublaň
Dan Zajc : Chodec/ Potohodec
Režie: Zala Sajko
Hrají: Klemen Janežič, Barbara Ribnikar, Jure Kopušar, Maruša Majer, Jernej Gašperin, Vid Klemenc, Saša Pavlin, Stošić, Simon Belak, Zala Sajko, Nina Šorak, Tina Pavlovič, Urška Sajko.
Zajcův příběh o „Chodci“ je příběhem člověka, který hledá sám sebe a přitom se ztrácí na cestě. Příběh vypráví o muži, který čelí smrti na různých úrovních a nejhorší z nich je přežívání života v rezignaci a pasivitě. Příběh je o lidstvu, jehož přetrvávajícím ideálem je groteskní obraz šťastného života v minulosti, který nikdy neexistoval. Je to taktéž o civilizaci, která zapomněla na samu sebe a řítí se do záhuby. Taktéž je to příběh o proudech alkoholu.
Jazyk: slovinština.
Německo
HANNOVERSKÁ UNIVERZITA HUDBY, DIVADLA A MÉDIÍ, HANNOVER
Stephan Hintze: RÁJ BARBARŮ
Režie: Stephan Hintze
Hrají: Fabian Baumgarten, Ali Berber, Anne Bontemps, Maya Haddad, Lars Koch, Anne-Marie Lux, David Müller, Jonas Minthe, Laura Uhlig.
Autorská inscenace Ráj barbarů je cirkus v divadle, divadlo v cirkuse. Kabaret jako panorama života. Umělci, groteskní postavy, předvádějí svůj absurdní osud jako řadu cirkusových čísel. Propojují divadlo Grand Guignol, francouzské divadlo hororu, s poezií cirkusu, hlubokými emocemi melodramatu a světem vaudeville a lidovým divadlem poloviny 19. století na pařížském Boulevard du Temple. Barbaři jsou psanci vykázaní z výchovného a racionálního divadelního světa. V exilu založí vlastní divadlo Barbarian Paradise. Je to divadlo, které pracuje s expresivitou a gestikulací, herci hovoří francouzsky, anglicky, německy a dalším zvláštním neznámým jazykem. Barbaři posunují hranici mezi smyslem a nesmyslem, burleskou a tragédií, pravdou a lží, mimo naše chápání.
Jazyk: angličtina, němčina, francouzština.
Turecko
Univerzita Halic
Václav Havel – Largo desolato
Režie: Cem Uslu
Hrají: Cem Uslu, Murat Engiz, Ayşegül Uraz, Ertürk Erkek, Sercan Gülbahar, Simel Aksünger, Halil Babür, Duygu Yetiş
Hlavní postavou hry je antihrdina, doktor filozofie Leopold Kopřiva. Ten zažívá čiré zoufalství, protože mu hrozí vězení, pokud se dokáže, že je autorem eseje, pod níž je podepsaný. Aby se tomuto scénáři vyvaroval, musí dokázat, že onen článek napsal jiný doktor stejného jména. Ve skutečnosti však žádný takový není. Případ tak zůstává nevyřešený. Doktorovu životu dominuje absolutní chaos. Stres a bezmoc jsou hlavními emocemi celého příběhu o vystrašeném člověku, který žije pod neustálým tlakem, nejednotností a náladovostí a je jakýmsi intelektuálem ve slepé uličce. Příběh o úskalích systému, nedůvěře, lásce a obrazu tehdejší doby. Hra napsaná v roce 1984 vychází z životní zkušenosti autora i celé československé společnosti v období normalizace.
Jazyk: turečtina.
Jižní Korea
Akademie umění a tělesné výchovy Sejong
Anton Chekhov: Pětiminutové požádání o ruku
Režie: Hyunok Song.
Hrají: Hyunmin Na, Joowon Oh.
Vezmeš si mě?
Samotná formulace otázky, zda si vás dotyčný vezme, či nikoliv, zabere člověku jen několik málo vteřin - ale pro druhého je tak těžké vyslovit se rychle k otázce manželství. Inscenace přináší různé odpovědi na otázku, proč si Varja s Lopachinem nepromluvili o svých citech. Na to, aby si o nich pověděli, mají ovšem vždy jen pět minut. Bude tento krátký čas stačit na úspěšné vyjádření a vysvětlení celé srdeční bouře?
Jazyk: korejština.
USA
Kalifornský institut umění, Valencie
Caryl Churchill: Sedmé nebe
Režie: Fernando Belo
Hrají: Rachel Casseli, Chrissie Harms, Nora King, Justin Montalvo, Pete Laughlin, Stephanie Regina, Joseph Santos, Fernando Belo.
Sedmé nebe je dvou aktová pohybová hra od Caryl Churchill. Na Encounteru 2012 ji můžeme vidět v podání The Moving Art Collective. První jednání se odehrává v dávné minulosti na neznámém místě. Clive, správce kolonie, žije se svou rodinou, guvernantkou a služebnou neklidným životem. Kolonie si totiž právě zažívá velmi těžké časy. V druhém jednání se posuneme o dvacet pět let dopředu časem, tedy do přítomnosti. Herci využívají svá těla k tomu, aby vyjádřili morální problém dnešního světa - lidé často používají sex k uspokojení momentálních emočních potřeb. Abstraktním podáním běžných pohybů a gest nám herci slouží jako lupa při pohledu na jednotlivé lidské charaktery, myšlenky a pocity. Cílem zpracování Cloud 9 je snaha ztvárnit pocity pomocí gest.
Jazyk: angličtina.
Kolumbie
Antioquiská univerzita, Fakulta umění, Divadelní oddělení, Medelin
Marco Antonio de la Parra : Tristan a Isolda
Režie: Mario Wilson Bustamante Londoño.
Hrají: Jhoan Manuel Ospina, Hibened Carreño.
Moderní příběh o setkání dvou milenců napsal jeden z nejvýznamnějších dramatiků Jižní Ameriky, chilský autor Marco Antonio de la Parra. Inspiroval se starou keltskou legendou o velké lásce. Beznaděj se zde snoubí s odměřeností i humorem, které prostupují životem Tristana a Isoldy. Tyto představy jsou velmi intenzivní a často se přibližují duševnímu šílenství. Je vztah mezi Tristanem a Isoldou skutečná láska nebo pouhá přetvářka? Je jim jasné, že jejich láska, jakkoli silná, nemůže přetrvat navěky a tomu také přizpůsobují svůj život. Pouze když jsou spolu, cítí teplo a radost ze života. V odloučení je drží při životě jedině vzpomínky na společné chvíle. V tomto provokativním a vtíravém dramatu se Parra zabývá také sociálními tématy.
Jazyk: španělština.
Jihoafrická republika
Univerzita Umění WITS, Johannesburg
Paul Grootboom and Presley Chweneyagae: RELATIVITA: PŘÍBĚHY Z ČERNOŠSKÉ ČTVRTI
Režie: Tsepo Wa-Mamatu.
Hrají: Albert -Mkhoma, Dorah - Mofokeng, B. B. - Ndaba, Coco - Vete, Mogoshi - Mogwera, Thespang - Koloko, Nkuli - Maseko, Zaba - Mchunu, Michael - Mazibuko, Lerato - Sekele, Lerato - Matolodi, Tony - Miyambo, Deliwe - Mzimela, Busi - Mtshali, Zama - Mkhize, Kholosa - Gcali, Ayanda - Seoka, Khotso - Kutta, Ntokozo - Bongi, Vuyani – Pambo.
Toto současné epické drama zobrazuje život spodiny z jihoafrické černošské čtvrti v níž se objevil masový vrah mladých žen. V centru vyprávění stojí příběh o zapomenuté komunitě a pohled do životů lidí v ní žijící, kteří se od jisté doby vzdali naděje na lepší budoucnost. Inscenace ve své groteskní reprezentaci odhaluje vnitřní chaos ve společnosti, která ztratila svůj cíl, ale rozhodla se i z mála udělat mnoho. Hra tímto odkazuje ke stanovisku Milana Kundery, který poznamenal, že "boj lidu proti moci je stejný, jako boj mysli proti zapomínání".
Jazyk: angličtina, zulu.