Výherci soutěže Páternoster
Odborná porota vybrala následující tvůrce, jejichž návrhy budou oceněny.
Vítězné návrhy:
1. místo Andrej Ševčík - Dvojitá kabinka
Na přední stěnu kabinky by se nalepila velká fotografie (viz černý rámeček na fotce), aby se tak vytvořil dojem, že je kabinka hlubší a pokračuje dál. Fotografie by se vytiskla buď na velkou samolepící fólii, nebo jiným způsobem.
2. místo Pavel Klvaňa, Norbert Jakubík - Vzhůru nohama
Mělo by jít o vytvoření iluze otočené kabinky - na strop nalepit stejnou gumu jako je na podlaze, plechový pruh, cedulky s číslem kabinky a upozorněním našroubovat opačně, postava by mohla být částečně plastická, nebo jen silueta na stěně. Obrázek k tomuto návrhu je nejvíce ilustrativní.
3. místo Klára Pyzsková - Zrcadla
Potřebujeme velké množství nalepovací fólie, který vypadá jako zrcadlo, deformující lidskou postavu. Pak stačí nalepit fólii na zadní stěnu, strop a obě boční stěny, připevnit cedulku s nápisem SETKÁNÍ/ENCOUTNER 2012 a je o zábavu postaráno. Jsem si jistá, že každého uživatele kebinky velice pobaví pohled na jeho deformovaný obraz (Ať už hubený, nebo tlustý). Určitě si užijí spoustu legrace.
4. místo Zuzana Aligerová - Otisky, doteky
Setkání to jsou ruce – podání rukou, dotyky, různá postavení – blízkost, vzdálenost … láska, nenávist, formálnost, přátelství. Kabinku výtahu bych pojala jako, no tak trochu happening … jak stojíme ve výtahu, kde se opřete, v jaké blízkosti s kamarádem a v jakém vztahu k příteli? Na spodní podlahovou desku otisky stop, či proč aby ne i na stěnu – pro někoho je tento postoj pohodlný, vyjadřující pohodu a důvěru v sebe. V polibku blízko sebe a dáma často na špičkách, nebo jen obyčejný postoj bok po boku. Na stěny boční otisky rukou – každý se přece rád nějak opřeme, či i ramen, boků, lokte … ruka držící držadlo. Na zadní stěně by byl příjemný otisk celé postavy či dvou vedle sebe ruku v ruce. A název Setkání se přece dá přece dát kamkoliv, ale velmi by se mi líbil jako zdobení nehtů na nějakém dámském otisku ruky. Návrh v tomto případě není vhodné, jak si já myslím, dát přesný, měl by být založen i až na přímé realizaci a nápadu jejích účastníků. Vlastně může být vcelku různorodý.
5. místo Pavel Klvaňa, Norbert Jakubík - Twister
Známá společenská hra ve výtahové verzi pro dva, kromě losovacího kruhu je možné na stěnu ještě umístit cedulku s nástinem pravidel.
6. místo Anna Petříková, Kateřina Pařízková, Matúš Duchoň, Zuzana Korpášová - Části obličeje
Návrh se inspiruje divadelním prostředím. V omezeném prostoru kabinky výtahu se má odehrávat „němý“ dialog podobný tomu, který probíhá mezi jevištěm a hledištěm v průběhu představení. Prostřednictvím dialogů se „páternosterův pasažér“ setkává sám se sebou, protože je, i když na jevišti, současně také v hledišti. A hlediště odráží hercovu osobnost.
„Kontakt mezi lidmi je každodenní záležitostí. Velmi málo si uvědomujeme, jak plýtváme slovy a přitom nic podstatného nesdělujeme. Podceňujeme, kolik za nás řekne náš vnitřní náboj a mimika. Jsme jako jedno velké ucelené divadelní představení. Divadlo je místem, kde se projevuje snaha ztvárnit bohatý svět myšlenek a ideí. Ty jsou často s pečlivostí připravovány, aby nám mohly poutavě sdělit či předat to, co je myšlenkou autora. V běžném životě je však kontakt improvizací. Často je z velké části nemožné odhalit myšlenky druhého či dát najevo své vlastní, aby nebyly odlišně interpretovány. Často se také spoustu věcí snažíme ukrýt.
Místo, kde se náš vnitřní svět střetává s realitou, je i místem, kde se střetává jeviště s hledištěm. Vše se nám nějak jeví a i my se chceme nějak jevit a zároveň se nějak jevíme. Jde o neustálý střet, na který může být člověk jen těžko dopředu připraven, a často je to boj. Mnoho lidí však také mluví o hře. S rostoucím počtem diváků máme tendenci se ztrácet pevnou půdu pod nohama. Jevíme se všichni sobě navzájem - jako na jevišti. Budeme přijati, nebo budeme odmítnuti? Jaké v nás vzbuzují různé kontakty pocity? Tímto tématem se neustále zabývá každý z nás.
Je však důležité, že v tomto střetu - na této hranici - se formuje naše osobnost. Stáváme se někým - a to v závislosti na tom, jak se k sledujícímu a jevícímu světu stavíme. A tak se různě jevíme, dokonce i v malé kabince výtahu jako v našem vnitřním světě bez diváků, se nám stále v mysli vybavují ti, kteří na nás hledí či by hledět mohli. Jak to ovlivňuje to, jak na sebe hledíme my?“
Po dobu příprav bude probíhat fotografování částí lidského obličeje – hlavně očí a jejich následná grafická úprava do podoby tapety (současný návrh tapety je pouze ilustrativní – oči a další zobrazované části obličejů budou doplněny a celková grafická úprava ucelena), pak vlastní tisk v grafickém centru. Dále bude nutné zajistit zrcadlo (malý rozměr – shruba 10x20 cm. V ideálním případě zapůjčení přenosných reproduktorů na baterky a paměťového média. Ve výtahu by se pak ozývaly ovace a celkový dojem z instalace by byl znásoben. Zvukový záznam by probíhal pouze jeden den – první den otevření instalace veřejnosti. Pokud se nepodaří zajistit reproduktory, nebude zvuková stránka návrhu realizována. Ideálně by mělo pokrytí vytištěným materiálem zabírat všechny 4 stěny výtahu (včetně stropu).
7. místo Pavel Klvaňa, Norbert Jakubík - Šachy
Okénko do šachového světa.
Ocenění:
1. Tvůrce/tvůrci nejlepšího návrhu získají jinak těžce dostupné lístky na vybrané představení v rámci Mezinárodního festivalu divadleních škol SETKÁNÍ/ENCOUTNER 2012 (počet vstupenek se bude pohybovat vhzledem k počtu členů týmu (minimálně dvě).
2. Tvůrce/tvůrci druhého nejlepšího návrhu získají vstupenky na Meeting Point Party v rámci offprogramu Mezinárodního festivalu divadleních škol SETKÁNÍ/ENCOUTNER 2012 (počet vstupenek se bude pohybovat vhzledem k počtu členů týmu (minimálně dvě).