Kategorie: Aktuality

Závěrečná zpráva

„Konec dílo krášlí.“ - římský básník Publius Ovidius NasoZávěrečná zpráva

Skončil 28. ročník mezinárodního festivalu divadelní škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2018

Pět festivalových uznání v podobě sošky Marta včera večer rozdělila porota při závěrečném ceremoniálu Mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání/Encounter 2018, který se odehrál v brněnském Divadle Husa na provázku. Vyvrcholila tak jedinečná pětidenní nesoutěžní přehlídka pořádaná Divadelní fakultou Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.

V hlavním programu se letos představilo tucet divadelních souborů doslova z celého světa. Podle pořadatelů o účast na letošním ročníku ale usilovalo hned šestačtyřicet škol, což je dosavadní rekord v historii této ojedinělé přehlídky. „Očekávali jsme, že uvidíme skvělé inscenace, a tak se i stalo,“ hodnotila celou přehlídku kupříkladu slovinská režisérka Maša Pelko.  Student herectví ze State Theatrical Institute z ruského města Jaroslavľ Stanislav Burov zase na celém podniku oceňuje, že šlo o unikátní „setkání jazyků i různých kultur, divadelních jazyků i materiálů“. „Měli jsme se tady krásně a celý festival byl super,“ shrnula skotská režisérka Megan Valentine, která si za svoji inscenaci The Words of Others z Brna odvezla ocenění The Swag, udělované studentskou porotou.   

Vedle tradičních tuzemských účastníků z tuzemska, Slovenska a Polska do Brna zavítali umělecké akademie z Německa, Slovinska Velké Británie, Ruska, Izraele či právě Skotska. Mezi festivalové nováčky patřila škola z Jihoafrické republiky, Arménie nebo vzpomínaná londýnská škola, která na festivalu poprvé uvedla svoji inscenaci The Trojan Women.  K možnému srovnání posloužila podobně tematizovaná izraelská produkce The Lost Women of Troy, v níž přední izraelský dramatik Hanoch Levin taktéž vyšel z motivů Trójské války. A na jih Afriky či do Izraele putovala festivalová ocenění, kterými profesionální mezinárodní porota upozorňovala na mimořádné výkony či počiny.

Ředitel festivalu a rektor JAMU profesor Petr Oslzlý své ocenění udělil jihoafrickému studentovi Luntu Masizovi za jeho výkon v inscenaci The Island. „Ocenil jsem osobnostní herecký projev vypovídající v souhře s partnerem Siaonga Mayola výrazný etický názor na totalitní tendence a rasismu v širším společenském kontextu,“ zdůvodnil Oslzlý svůj verdikt. Hodinové představení jmenované dvojice studentů z The South African School of Motion Picture, Medium and Live Performance představilo drama z období apartheidu a bylo inspirováno skutečným příběhem. Inscenace se odehrávala v nepojmenovaném vězení na notoricky známém ostrově Robben Island, kde byl po sedmadvacet let držen Nelson Mandela.

Další uznání poroty získala autorka scénografie Tereza Gsöllhoferová, která navrhla výpravu k inscenaci Žranice, s níž do Brna přijela pražská DAMU. Výtvarné řešení inscenace It's not that way, it's over here v podání studentů z německé Academy of Performing Arts Baden-Wuerttemberg také bodovalo. Porota ocenila autory scénografie Nele Bühler a Luise Ehrenwerth a jejich scénické řešení v inscenaci složené z jednaktovek francouzsko-rumunského autora Eugèna Ionesca. Poslední festivalová soška Marta putovala do Izraele za ženský herecký výkon Michal Uziel ve jmenovaném představení studentů z Yoram Loewenstein acting School z Tel Avivu. Pětidenní přehlídka letos nabídla také řadu novinek. Patřila k nim kupříkladu programová premiéra prestižní Royal Academy of Dramatic Art z Londýna, spuštění venkovní Open Air Stage na Moravském náměstí a novinkou byla i festivalová mobilní aplikace dostupná pro IOS i Android, s níž si zájemci mohli vytvořit svůj vlastní oblíbený program nebo nakoupit festivalové předměty.

Mgr. Luboš Mareček

print Formát pro tisk