O škole
Divadelní vzdělávání na HKB je od svého založení proslulé jako inovativní prostor pro mladé herce. Od roku 2007 je studijní program přizpůsoben požadavkům, které dnes na mladé herce klade stále se měnící divadelní svět. Stát se hercem nebo herečkou je výzva. Divadelní studium na HKB poskytuje potřebný čas a prostor pro splnění této výzvy – objevit médium divadla stejně jako sebe sama jakožto herce/herečku, naučit se hereckému řemeslu, najít vlastní divadelní jazyk. HKB poskytuje umělcům kontext pro kladení otázek a rozvíjení své vlastních práce. HKB nabízí rámec, tzn. pracovní prostory, workshopy s renomovanými lektory a individuální výuku mentorů. Podporuje vytváření sítí s umělci i teoretiky, institucemi i dalšími uměleckými disciplínami. Studenti mohou pracovat na svých uměleckých projektech – ať už jako performeři nebo autoři, samostatně nebo v týmu, v rámci svého oboru nebo interdisciplinárně.
MANIFESTO
Čtyři studenti z Indie, Chorvatska, Taiwanu a Švýcarska představují svůj vlastní divadelní manifest. Večer pohybující se na pomezí tance, opery, loutek a akrobacie. Ve vzduchu i na zemi.
Myšlenka projektu vznikla v rámci workshopu magisterského programu „EXPANDED THEATER“ na Bernské univerzitě umění. Na rozdíl od Futuristického manifestu Fillipo Tommase Marinettiho, Dadaistického manifestu Hugo Balla, Manifestu ničeho Yvonne Rainer, Fluxus manifestu George Maciuna, Manifestu extropického umění Natashy Vita-More, Ghent Manifestu Milo Rau a mnoha dalších předchůdců, tomu tak nečiní pomocí novinových pamfletů, nýbrž prostředkem jim nejbližším – divadlem. MANIFESTO obsahuje čtyři naprosto odlišné přístupy k performativnímu umění a posouvá jeho hranice do všech možných směrů: od malby tancem ke zpívanému rituálu a od cesty zprostředkované divadlem po vzdušné loutkové představení.
Večer, který ve své barevnosti vyvrací mnohá tvrzení otců manifestů (ano – většina uměleckých manifestů byla sepsána muži a často jsou cítit testosteronem), kteří mylně soudili, že historie umění je lineární evoluční proces s přesně vymezeným začátkem a koncem. Vepředu stojí avantgarda a vzadu jsou ti staromilci (mnoho autorů těchto pamfletů se samozřejmě považovalo za ty první).
Tato čtyři sóla ukazují, že divadlo není jednorozměrné, není ani dvourozměrné. Nemůžeme ho jen zobrazovat obrázky nebo popisovat textem a nemůžeme ho ani streamovat. Divadlo se odehrává ve třech dimenzích. Právě tady a teď… a někdy – pokud máme štěstí – se nám podaří dotknout i dimenze čtvrté.
o. Divadlo se odehrává ve třech dimenzích. Právě tady a teď… a někdy – pokud máme štěstí – se nám podaří dotknout i dimenze čtvrté.
Autor: Millie Vikanis , Kuan-Hsuan Lee, Moritz Praxmarer, Tejus Menon
Režie: Millie Vikanis , Kuan-Hsuan Lee, Moritz Praxmarer, Tejus Menon
Dramaturgie: Millie Vikanis , Kuan-Hsuan Lee, Moritz Praxmarer, Tejus Menon
Scenář: Millie Vikanis , Kuan-Hsuan Lee, Moritz Praxmarer, Tejus Menon
Scéna: Millie Vikanis , Kuan-Hsuan Lee, Moritz Praxmarer, Tejus Menon
Kostýmy: Millie Vikanis , Kuan-Hsuan Lee, Moritz Praxmarer, Tejus Menon
Light design: Millie Vikanis , Kuan-Hsuan Lee, Moritz Praxmarer, Tejus Menon
Produkce: HKB Bern Academy of the Arts
Obsazení:
Millie Vikanis
Kuan-Hsuan Lee
Moritz Praxmarer
Tejus Menon