Účastníci

Akademie múzických umění, Divadelní fakulta

Divadelní fakulta byla zřízena jako součást Akademie múzických umění v Praze dekretem prezidenta republiky v říjnu 1945. V současné době nabízí DAMU vzdělání univerzitního typu pro naprostou většinu profesí souvisejících s dramatickým uměním. Usiluje o pluralitu nabídky výukových programů a ve svých studijních záměrech se snaží o využití a rozvinutí všeho, čeho dosáhlo a dosahuje české divadlo. Na Divadelní fakultě AMU je akreditováno devatenáct oborů, které se soustřeďují do těchto kateder: činoherní divadlo, alternativní a loutkové divadlo, scénografie, teorie a kritika, autorská tvorba a pedagogika, produkce a výchovná dramatika. Studenti divadelní produkce každoročně pořádají festival „Zlomvaz“, kterého se tradičně účastní studenti Divadelní fakulty JAMU v Brně a studenti VŠMU Bratislava.
www.damu.cz
Ondrej Spišák a kol.:
Stvoření / The Creation
Režie: Ondrej Spišák a kol.
Dramaturgie: Kristýna Filcíková, Vít Neznal
Scéna a kostýmy: Marianna Stránská
Hudební spolupráce: Jan Hrovatitsch, Vratislav Šrámek
Produkce: Dáša Brtnická, Eva Burešová, Tomáš Jirka
Hrají: Tomáš Běhal, Štěpánka Glogarová, Milan Hajn, Zuzana Hodková, Jana Kollertová, Adam Kubišta, Tomáš Podrazil, Anička Suchánková, Johana Vapousová, Elena Volpi
Délka představení: 120 minut
Jazyk představení: čeština
Představení „Stvoření“ je autorským dílem. Je výsledkem toho, co se tato konkrétní skupina tvůrců dozvěděla o stvoření světa a jaký si na něj utvořila názor. Inscenace se snaží nahlédnout do mnohosti lidských mýtů a ukázat, že někde v jádru jsou si podobné. Existuje snad jedna správná odpověď na otázku: Proč jsme tady?
„Jako základ jsme si vzali balíček asi padesáti světových mýtů o stvoření světa,“ říká dramaturgyně Kristýna Filcíková. „Začali jsme zkoušet formou dílny, kterou jsem vedla já, scénografka Marianna Stránská a asistent režie, Šimon Spišák. Hráli jsme si s jednotlivými příběhy, převraceli je, zkoumali. Snažili jsme se zjistit co nejvíce o národech, které si příběhy vyprávějí. A prozkoumali jsme i některé jejich národní tance a rituály. Byl to zvláštní způsob zkoušení. Ojedinělý, myslím, především v kontextu naší školy. Z materiálu, který jsme sesbírali, Ondřej sestavil konečnou podobu představení.“
Út 6. 4. – 15.30
Út 6. 4. – 19.30
Divadlo Husa na provázku

 

Vysoká škola múzických umení, Divadelná fakulta

VŠMU byla založena v roce 1949 v Bratislavě a v průběhu své téměř šedesátileté existence se její absolventi zařadili mezi pilíře moderního slovenského divadla. Od svého vzniku prošla mnohými změnami. V současnosti má tři fakulty: divadelní, hudební a taneční, filmovou a televizní. Divadelní fakulta poskytuje teoretické i praktické základy v oblasti režie, herectví, dramaturgie, scénografie, loutkářské tvorby, divadelního manažerství a divadelní vědy. Pedagogy fakulty jsou výrazné, umělecky a vědecky činné osobnosti. Podstatnou část představují aktivní umělci z řad Slovenského národního divadla, kteří svou tvorbou formují umělecký profil slovenského divadelního umění. Fakulta postupně získala významné renomé i v mezinárodním kontextu především díky mezinárodnímu festivalu divadelních škol Projekt Istropolitana (vznik 1977), který pořádá každý druhý rok.
www.vsmu.sk
Franz Kafka, Ján Mikuš:
Zámek/ The Castle
Režie: Ján Mikuš
Dramaturgie: Jana Hanzelová, j. h.
Scéna a kostýmy: Ivana Pečarková
Výběr a střih hudby: Ján Mikuš
Produkce: Tomáš Bepadik, Lenka Bartošíková, Denisa Chlepčoková
Hrají: Peter Havasi, Mara Mayinga N´gueve, Miroslav Dacho, Mara Lukama, Karol Mišovic
Délka představení: 90 minut
Jazyk představení: slovenština
Člověku jménem KA přidělil zámek funkci zeměměřiče. Na zámku však žádného zeměměřiče nepotřebují. Za člověkem jménem KA přijdou dva pomocníci. Pomocníci, kteří nemají zeměměřičské přístroje a jejichž tvář KA v životě neviděl. Člověk jménem KA dostane ze zámku psaní, že svoji práci zeměměřiče vykonává dobře. On však zeměměřičský přístroj nikdy nepoužil. Dramatizace nedokončeného románu Franze Kafky vypráví příběh velkého žertu. Zaznamenává groteskní cestu zeměměřiče KA do zámku - cestu plnou polopravd, klamů, vyhrnutých ženských sukní a šklebících se masek obyvatelů dědiny Zámek.
Út 6. 4. – 16.30
Út 6. 4. – 19.30
Divadelní Studio Marta

 

The Polish National Film, Television and Theatre School

Národní filmová škola byla založena v Lodži roku 1948. Státní škola dramatických umění, jejímž prvním režisérem byl Leon Schiller, vznikla o tři roky dříve. Obě instituce se spojily v The Polish National Film, Television and Theatre School. Mezi první studenty patřili např. kameramani Jerzy Wójcik, Witold Sobocioski či režiséři Andrzej Munk, Andrzej Wajda, Janus Morgenstern, kteří se na konci padesátých let stali známými jako zakladatelé “Polské školy“ ve filmu.
Výuka se skládá ze tří částí: teoretické, technologické a praktické, v nichž se studenti režie i kamery podílejí na cvičeních a výrobě filmů. Největší důraz je kladen na praktickou část. Studium vychází ze smysluplné spolupráce pedagogů se studenty. Nyní má The Polish National Film, Television and Theatre School tyto fakulty: fakulta režie, fakulta kinematografie (zahrnující fakultu animace), fakulta herectví a fakulta produkce. Škola pořádá mnoho vysílání v Polsku i v zahraničí, stejně jako filmová symposia a konference.
www.filmschool.lodz.pl
Izaak Babel:
Západ Slunce / Sunset / Zmierzch
Režie: Mariusz Grzegorzek
Scéna a kostýmy: Kamila Grzybowska
Produkce: Teatr Studyjny PWSFTVIT
Hrají: Andrzej Niemyt, Zofia Zoo, Marcin Włodarski, Marek Nędza, Agnieszka Żulewska, Michał Napiątek, Michał Jaros, Paweł Poczesny, Iwona Karlicka, Anna Sandwicz, Jan Marcinowski, Małgorzata Kocik, Michał Sękiewicz, Iwona Karlicka
Délka představení: 105 minut
Jazyk představení: polština
Hra je zasazena na počátek 20. století do Moldavanky, předměstí Oděsy, kde se starý Mendel Krzyk zamiluje do mladé dívky k zlosti svých synů a zákonných dědiců. Podle slov překladatele je tato hra dílem génia a patří nepochybně k mistrovským divadelním dramatům. Průzračnost děje, konfliktů i postav je pozoruhodná. Západ slunce je skvostnou přehlídkou charakterů, které jsou rozšířené o dichotomie - starý/mladá, hulvát/svatoušek.
Út 8. 4. – 13.30
Út 8. 4. – 16.30
HaDivadlo

 

Universidad de Antioquia, Facultad de Artes, Departamento de Teatro

Během let se fakulta umění při Univerzitě v Antioquii stala jedním z vedoucích center pro studium, produkci, zachování a rozšiřování hudební disciplíny, múzických umění a vizuálních umění.
Historie univerzity zahrnuje rozvoj a události, které byly úzce svázané s kulturním životem v Medellinu a Antioquii. Fakulta umění se 21. srpna 1980 stala hlavním centrem umění, kde se koncentrují studenti a pedagogové na vysokém stupni profesionality.
Fakulta se skládá z katedry vizuálního umění, hudby, divadelního umění a zabývá se i výzkumem, kdy příkladem za všechny může být skupina zabývající se teorií a historií umění v Kolumbii, založena v roce 2001. Tato skupina se skládá z pedagogů rozličných oborů sociologie, z historiků umění, filozofů a umělců.
www.udea.edu.co
Susana Torres Molina:
Nic mezi zuby / Nada entre los dientes / Nothing between the Teeht
Režie/ profesor: Mario Wilson Bustamante
Dramaturgie: Susana Torres Molina
Scéna: pedagogický proces
Hrají: Mario Wilson Bustamante
Délka představení: 45 minut
Jazyk představení: španělština
Muž/on pravidelně sděluje a zaznamenává na kameru "právě teď“ - přítomný čas.
Udělá však chybný krok a jeho natáčení se změní v odhalování nejisté budoucnosti.
Přeje si uprchnout do svých vzpomínek...
Úzkost, neklid, strach a touha po písečné pláži ...téměř bílé...
St 7. 4. – 16.00
HaDivadlo

 

Helsinki Metropolia University of Applied Sciences, Degree Programme in Performing Arts

Program akademického studia divadelního umění vychovává dramatické lektory v divadelních oborech (bakalářský stupep), bakaláře kultury a umění v divadelní oblasti a oborech jevištní technologie. Studium bakalářského stupně dramatických umění trvá čtyři roky. Vedoucí oboru je Sussa Lavonen. Lektor dramatického umění je všestranný divadelní specialista, který se zaměřuje na různé druhy divadelní práce, jako je scenáristika, režie a herectví. Studium zohledpuje jak moderní, tak tradiční pohled na divadelní práci. Praktické uplatnění divadelního umění je stále hlavním cílem studia. To znamená, že studenti jsou vedeni tak, aby se naučili využít dramatického umění jako nástroje v různých oblastech, například ve vzdělávání, všeobecné duševní pohodě, sociální a zdravotní péči, stejně jako ve veřejné činnosti. Tento stupep studia vybavuje studenty dovednostmi a metodami pro práci se skupinami lidí pocházejících z rozličného prostředí uvnitř i mimo tradiční divadelní instituce.
www.metropolia.fi/en/studies/culture/performing-arts/
Silja Kauppinen:
PUU, strom / PUU, a tree
Režie: Silja Kauppinen
Dramaturgie: Silja Kauppinen
Scéna: Silja Kauppinen a zbytek souboru
Kostýmy: Leila Hakkarainen
Hudba: Maria Baric
Hrají: Jani Hendriksson, Erja Jokinen, Silja Kauppinen
Délka představení: 90 minut
Jazyk představení: neverbální představení
Lidský život je lapený okolo stromu - anebo je to obráceně?
Tři osamělí lidé. Pro jednoho z nich je strom materiálem a zdrojem výdělku. Ten druhý vidí strom jako hádanku. Pro třetího je strom dekorací. A tito tři lidé se snaží najít osvobození ze své samoty. Možná, že strom jim může poskytnout řešení. PUU je ošemetné poznávání v duchu radosti a zasmušilosti. Je to hra proměn a různých úhlů pohledu. PUU si klade za cíl v divákovi probudit a donutit ho si uvědomit jeho vlastní představivost. Kouzlo této inscenace tkví v charakteristických scénách, které vnímáte zrakem i sluchem. Z estetického hlediska je PUU minimalistické. Hudba tvoří důležitou součást vyprávění. Představení je neverbální, nevzniká tedy žádná jazyková bariéra.
Út 7. 4. – 20.00
St 8. 4. – 10.00
Divadelní Studio Marta

 

Reduta-Berlin The Theatre and Film Acting School

Reduta-Berlin existuje od roku 1983 a je státem schválenou soukromou školou, která vzdělává 45 studentů. Ve škole je vyučováno pouze herectví pro divadlo a film. Vzdělávání probíhá metodou Grotowského. Další části vzdělávání jsou: tanec, akrobacie, rytmus, jazyk, kamerové herectví a historie divadla. Účast na festivalech: Mezinárodní festival divadelních škol v Lodži (Polsko), Soutěž divadelních fakult v rámci XXVII VGIK mezinárodního studentského festivalu v Moskvě, v Olomouci , Vídni apod. Škola je vedená Teresou Nawrot a existovala pod různými názvy (Nawrot-REDUTA 1983 – 1995, REDUTA Berlin 1995 – nyní). Je to tréninkové centrum pro herce, které užívá tréninkové metody, techniky dramatu a filosofii Grotowského divadla spolu se Stanislavským a Strasbergem. Absolventi REDUTY pracují pro renomovaná divadla, jako jsou např. Berliner Ensemble und Schaubühne, Magdeburg, Hannover, Curych a Frankfurt nad Mohanem.
www.reduta-berlin.de
Euripides:
Orestes
Režie: Peter Wittig
Scéna a kostýmy: Peter Wittig a kolektiv
Hrají: Lisa Blaschke, Malin Dodin, Mandy Feil, Sarah Graf, Fenja Langholf, Valentina Luski, Veronica Naujoks, Amarilis Pena Medina, Nicole Rehfeld, Nadya Wittkopf, Ian Hansen, Mathias Steinbach
Délka představení: 90 minut
Jazyk představení: němčina
Politici chápou teroristy vždy jako „ty druhé“. Euripides ve svém dramatu Orestes chápe teroristy jako ty, kteří mají moc: Orestes - mykénský korunní princ, Pylades - jeho společník v bitvě, Elektra - jeho sestra, mykénská princezna. Euripides, stejně jako Aischylos a Sofokles, staví na dávných mýtech. Orestes - vrah vlastní matky z božského příkazu. Euripides příchází, na rozdíl od Aischyla a Sofokla, s novým pojetím mýtů. Vkládá do nich vlastní příběhy. Orestes a Elektra jsou postaveni před soud. Jejich děd, Tyndareos, vykonává při soudu post agitátora. Menelaos - jejich strýc již vidí sám sebe na mykénském trůně. Orestes a Elektra bojují o holý život, jakýmikoli prostředky. Euripides mění úlohu sboru – v díle Aischyla a Sofokla je sbor morální autorita, v síle Euripidově má však roli hromadného pozorovatele. Představení jsme dali motto: Žádný člověk se nenarodí jako terorista. Hodnotíme Oresta jako výzvu pro naše studenty. Interpretují velkou tragédii na prázdném jevišti s minimem rekvizit.
St 7. 4. – 13.00
Divadlo Bolka Polívky

 

King’s College London (The School of Arts & Humanities,Theatre and Performance Department)

King's College je jednou z nejlepších londýnských univerzit. Škola má velký počet fakult – studuje na ní přes 19 700 studentů. Humanitní a umělecká fakulta je hodnocena jako jedna z nejlepších ve světě. Spolupracuje s mnohými londýnskými organizacemi, např. the British Museum, the Shakespeare's Globe Theatre, the Royal Academy of Dramatic Art (RADA), the National Portrait Gallery and the British Library.
www.kcl.ac.uk
Christopher Marlowe:
Ubohý Edward / Weak Edward
Režie: Constanza Hola
Dramaturgie: Constanza Hola
Produkce: Jhelum Gosalia
Hrají: Sebastián Concha, Cristián Almarza, Priscilla Lai, Javiera Favre, Charlotte Allen, Christos Charitou, Trinidad Squella /Constanza Hola
Délka představení: 90 minut
Jazyk představení: angličtina
Premiéra na festivalu
SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2010 !
„Byl někdy král tak zmožený, jako jsem já?“ ptá se Edward II. svého osudu.
„Pravděpodobně ne,“ zní odpověď.
Ubohý Edward je moderní představení o staré tragédii Edwarda II., krále anglického, na počátku 14. století. Je to příběh krále s podivnými zvyky, který miloval svého nejbližšího přítele Gavestona více než královnu nebo vlastní zemi a musel za to zaplatit společenskou dap.
V této interpretaci se lordi a dámy v krásných šatech, kteří se za tohoto slabého krále tolik stydí, snaží udělat cokoli, aby obnovili pořádek v království. Nejedná se o zjemnělé přebásnění. Stejně jako v původní hře se zde pracuje s násilím, krutost se používá jako základní prvek.
Ačkoli je hra jednoznačná a přímá, obsahuje důvtipné kritiky a ironie, které jsou v celém dramatu důležitým prostředkem.
Čt 8. 4. – 14.00
Čt 8. 4. – 17.00
Divadlo Husa na provázku

 

University of Music and Performing Arts Graz

Univerzita múzických umění v Grazu, s více než dvěma tisíci
studenty z Grazu a Oberschützenu, je mezinárodně
vyhlášené centrum vzdělávání se sedmnácti institucemi
a dvěma doktorandskými specializacemi. Díky tomu, jakou
má tato škola geografickou polohu dokáže výborně
kombinovat rakouskou tradici hudebního a divadelního
umění s tvůrčím potenciálem východní a západní Evropy.
Tato škola, profilující se do řad evropských univerzit,
se zaměřuje na současné umění a vědecko-umělecké
soužití. Jejím vůdčím motivem je heslo „Open for the New
by Tradition“. Každý rok studenti účinkují na více než
osmistech akcích, počínaje školními předváděčkami,
divadelními představeními, jazzovými koncerty, koncerty
komorní hudby až po opery. Proto se stává živou součástí
kulturního života v Grazu.
www.kug.ac.at
Aristofanes:
Ženský sněm / The Assemblywomen / Die Weibervolksversammlung
Režie: Cornelia Crombholz
Dramaturgie: Evelyn Deutsch-Schreiner
Scéna: Marlen von Heydenaber
Kostýmy: Marlen von Heydenaber
Hudba: Vesna Petkovid (Vocal), Sašenko Prolid (Bass), Vanja
Kevrešan (Gitarre)

Hrají: Michaela Klamminger, Elena Schwarz, Anna Rausch,
Ingrid Stein, Mathias Spaan, Nils Bartling, Jürgen Heigl,
Michaela Klamminger, Elena Schwarz, Ingrid Stein, Anna
Rausch
Délka představení: 90 minut
Jazyk představení: němčina
Jedná se o výtah z Aristofanovy hry Ženský sněm.
Hra se týká skupiny žen, jejíž vůdkyní je Praxagora.
Ta rozhodne, že ženy musí přesvědčit muže, aby jim předali
vládu nad Aténami, protože by dokázaly vládnout lépe
než oni. Ženy převlečené za muže se vplíží na sněm a volí.
Snaží se přesvědčit některé z mužů, aby pro tuto možnost
volili, protože je to jediný způsob, který ještě nezkusily.
Než ženy ustanoví socialismu podobnou vládu, ve které
stát poskytuje stravu, ubytování a celkovou podporu
Atépanům, vynutí si myšlenku rovnosti povolením,
že každý muž může spát s každou ženou, ale dříve
než se vyspí s ženou krásnou, musí spát také s ženou
škaredou. Inscenace naráží na problematiku rovnosti žen
s muži v politickém, sociálním i jiném prostředí. Studenti
se svým režisérem hledali cestu k inscenování hry pomocí
ironie. Důležitou součástí přípravy byla také
spolupráce se srbskými muzikanty.
So 10. 4. – 14.30

Divadelní Studio Marta

 

All-Russian State University of Cinematography named by S. A. Gerasimov (VGIK)

VGIK, nejstarší státní filmová škola na světě, byla založena
roku 1919 a původně se zaměřovala pouze na výuku
filmového herectví. Postupně přibývaly katedry režie,
kamery, scenáristiky, managementu aj. V roce 1934
se škola stala Vyšším státním institutem kinematografie.
Mezi její absolventy, z nichž se sem později vrátila velká
část, aby vychovávala novou generaci tvůrců, patří
mj.: A. Dovženko, S. Bondarčuk, S. Yutkevich, V. Shukshin,
A. Tarkovskij.

V současnosti jsou zde studenti připravováni na práci
pro divadlo, film, televizi a jiná média v oborech jako režie,
herectví, filmová kritika, fotografie, zvuková režie,
management atd. Institut také každoročně pořádá
mezinárodní studentský festival.
www.vgik-edu.ru
Nikolaj Vasijevič Gogol:
Hey!
Režie: Grigoriy Lifanov
Scéna: A. Musin
Hudba: V. Norshteyn, O. Fattahova, ABBA
Hrají: Dyachkov Filipp, Zabelina Marina, Kupchichev Sergey,
Marin Sergey, Morozov Evgeniy, Nikitina Elena,
Nikishchikhin Petr, Norshteyn Vadim, Fattahova Olesya,
Pomanenko Anatoliy, Surkova Kseniya, Timershin Ivan,
Shiryaev Innokentiy, Shchannikov Vitaliy

Délka představení: 120 minut
Jazyk představení: ruština

„Rozhodl jsem se posbírat všechno zlo, které znám a z plna
hrdla se tomu zasmát.“
N. V. Gogol


„A my jsme se rozhodli se nad tím vším zlým zasmát
společně s Gogolem. Ale když jsme se začali smát,
najednou jsme se začali bát, jak by tento vtipný příběh
mohl skončit. A tak jsme si o tom trochu zafantazírovali.“
studenti workshopu Igora Yasuloicha

Kde?

V bohem opuštěné ruské provincii na cestě z Petrohradu
do Saratova...

Kdy?

V 70. letech…ale století není důležité (Co pro Rusko
znamená 100, 200 nebo 300 let? - Vždyť se nic
nezměnilo...)

Proč?

Podívejte se! Poslouchejte pozorně! Myslete!
Je to moderní.

Pá 9. 4. – 17.30

Divadlo Husa na provázku

 

 

Halic University Conservatory Theatre Department

Univerzita Haliç byla založena v roce 1998 a moderní
republikánská vize Univerzity Haliç je v souladu
s globalizací světa. To obsahuje myšlenku vzdělávat
studenty jako specialisty, kteří užívají a produkují nejen
vědu a techniku.
www.halic.edu.tr
Ozer Arslan:
Nedostatek / Shortcoming
Režie, scéna a kostýmy, produkce: skupinová práce
Hudba: Yigit Dalgin
Hrají: Incinur Dasdemir, Yunus Emre Yildirimer, Serkan
Altintas, Guney Zeki Goker, Emre Yetim, Mustafa Gultekin,
Ozer Arslan
Délka představení: 60 minut
Jazyk představení: turečtina

 „Vše od sportovních stran k bulváru, od ekonomiky k třetí
straně aktualit v novinách jsme my.“

Věci, které jsou zmíněny v této hře mají …určité
podobnosti s realitou. Premiér Bull-end se projel
v nejnovějším modelu Ferrari na Italský národní den:
„Byl jsem členem parlamentu po čtyři léta a byl jsem
schopen si koupit pouze Audi. . .“

Premiér Tie-if se zúčastnil slavnostního otevření Cola
Yurka, šumivého nápoje, který prodává firma jeho syna.
„Touhle nebo jakoukoliv jinou cestou naslouchám lidem,
kteří myslí jako já. Jsem jim po boku a budu to dělat
i nadále. Pokud je to zločin, můžu pouze říct, že bych přál
každému, aby spáchal zločin stejný.“

Dva univerzitní studenti překonali rekord v nevycházení
z domu, který trval několik měsíců. Po celou dobu jen pili
a hráli počítačové hry.

„Strejdo Tie-ife, mám problém …errr, nemůžu hnout
zadkem a najít si práci.“ Zatímco Ismail G. řídil svůj minibus
a jel nadchodem pro chodce, aby se nenudil, jeden mladík,
který nechtěl být jmenován, byl tak znuděný monotónním
životem, že se položil na koleje metra v Bayrampase
a pokoušel se nahrát na kameru metro, které projíždělo
nad ním.

„Opravdu jsem to chtěl udělat a nakonec se mi to
podařilo.“ „Zatímco se všechno tohle dělo, spisovatel
se pustil do psaní vlastní tragédie a hra začala.
„ . . .pokud se tato hra nechytí, pokud selžeme, usadíme
se v tomto egejském městě, ha? Rybí a raki (turecká
anýzová pálenka) večery. . . v teplém egejském zálivu. . .“
A všichni tito lidé se sešli v jedné hře. . .

Hra byla napsána studenty, kteří si přáli říci, co se děje
v jejich zemi a okolo nich.

So 10. 4. – 12.30

HaDivadlo

 

 

Theatre - Laboratory ,,Alma Alter", Sofia, Bulharsko

Divadlo Univerzity Sofie – národní Bulharské univerzity –
bylo zpočátku založeno v roce 1968. Navzdory
ideologickým vyhlídkám bylo později zavřeno. Po více
jak třiceti letech, v roce 2000, bylo však obnoveno jako
“Alma Alter” Theatre-laboratory. Jeho zakladatelem
a ředitelem byl Nikollayem Georgievem, který vždy býval
v avantgardě Bulharského experimentálního divadla. "Alma
Alter" pronikává a přezkoumává prvotní, základní podstatu
významu divadla a vyjadřuje jej v kontextu současné doby.
"Alma Alter" je mnohonázorové, kreativní, silně
nekonvenční, odvážné a je také známo jako “Živé divadlo”.
Filozofie a metodologie je založena na estetice, teorii
a praxi Bulharského reformátora divadla Geo Miley
a pravděpodobně se blíží k principům “Chudého divadla”
Grotowského. Umění je zde velmi interaktivní – publikum
je aktivně zapojováno ve všech inscenacích. Každá
inscenace “Alma Alter” by měla být jiná než ta předchozí,
protože jsou založeny na principu “setkávání se tady
s těmito lidmi”. “Alma Alter” vyhrála v průzkumu kulturního
života ve státu cenu unikátního místa, kde divadlo není
produkováno, ale kde se rodí, kde “se dějí věci” - kategorie
alternativního (konvenčního) divadla v Bulharsku.
www.almaalter.com
Kokto, Radoev, Igov, Tomov, Berlioz, Gliuk,
Meyerhold a další:

ORFEUS/ORPHEUS
Režie a dramaturgie: Nikolay Georgiev
Scéna: Pavel Kolev
Kostýmy: Miglena Yanakieva
Hudba: Rumen Baliozov
Produkce: Theatre-Laboratory “Alma Alter”
Hrají: Zornitsa Antonova, Boris Krastev, Pavel Kolev, Vasq
Popova, Nadejda Dicheva, Orlin Boyanov, Felicite Zioh,
Bilyana Georgieva, Iva Marincheva, Ivan Stoyanov
Délka představení: 75 minut
Jazyk představení: angličtina, čeština

Lidské bytí a vnímání je jediné, které umožpuje vyrovnat
se a řešit lidské problémy. Na rozdíl od rostlin nebo zvířat,
člověk má šanci být tím, čím se rozhodnul být. Jeho
existence je ve smyslu jeho vlastního uspořádání.
Je mu dána možnost překračovat vlastní hranice. Činí skoky
do duchovna, do vesmíru – jeden skok ven pro něj
znamená skok do vlastní duše – do světa, do sebe samého,
do svobody. Tak přerůstá sám sebe, rozplétá okruh svých
možností. Není tu lidského bytí bez světa, není tu mě bez
ostatních.
 
Pá 9. 4. – 14.30
Pá 9. 4. – 19.00

Divadlo Bolka Polívky

 

The Aleksander Zelwerowicz Theatre Academy in Warsaw,

Varšava, Polsko

Nejstarší divadelní akademie ve Varšavě, založená
za účelem vzdělávání profesionálních herců, byla otevřena
roku 1811 Wojciechem Bogusławskim. Charakterizovala
ji moderní koncepce a na tu dobu rozsáhlé osnovy. Přímým
předchůdcem akademie byl Státní institut divadelních
umění (PIST). Založení tohoto institutu znamenalo novou
éru ve výuce polského dramatu. V roce 1962 získala škola
(přejmenovaná na PWST) akademický status. Půl století
historie akademie se vyznačuje neustálou snahou získat
prostředky ke zlepšení výuky a ustavičným hledáním
nejvhodnějších metod pro vyjádření dialogu a reality.
Zárovep se snaží nesoustředit se jen na jednu oblast umění,
ale zapojit i techniku a nová média, která představují další
výzvu. Akademie se vedle vzdělávání úspěšných umělců
uplatpuje rovněž na vědeckém poli, a to výzkumnými
pracemi a organizací sympozií vztahujících se k historii
divadelní výuky.
http://www.at.edu.pl/

Wiliam Shakespeare:
VEČER TŘÍKRÁLOVÝ ANEB COKOLI CHCETE/ TWELFTH
NIGHT, OR WHAT YOU WILL
Režie: Cezary Morawski
Scéna a kostýmy: Malwina Chabecka
Hudba: Jerzy Satanowski

Hrají: Jacek Kwiecieo, Paweł Krucz, Magdalena Lamparska,
Natalia Rybicka, Przemysław Wyszyoski, Szymon Nowak,
Natalia Sikora, Maria Semotiuk, Marta Juras, Zofia
Zborowska, Anna Szymaoczyk, Michał Żerucha, Mateusz
Sacharzewski, Mateusz Lisiecki, Konrad Darocha, Marek
Kudełko, Marcin Januszkiewicz, Weronika Nockowska
Délka představení: 100 minut
Jazyk představení: polština

Jako mnoho Shakespearových komedií je i tato založena
na mylné identitě. Během první scény hlavní postava Viola
ztroskotává na pobřeží Illyria. Ztrácí kontakt se svým
dvojčetem Sebastianem, o kterém se domnívá, že je mrtev.
Viola se v přestrojení pážete a pod jménem Cesario
dostane do služeb vévody Orsina. Orsino je zamilovaný
do truchlící Lady Olivie, které nedávno zemřeli otec i bratr.
Ta nechce o žádném nápadníkovi ani slyšet, vévodu
nevyjímaje. Orsino se proto Cesaria rozhodne použít jako
prostředníka. Lady Olivia se však do Cesaria zamiluje
a Cesario se zamiluje do vévody…

Čt 8. 4. – 11.00

Divadlo Bolka Polívky