Recenze – Maloměstská svatba – tak jak ji neznáte, nebo znáte?

I toto představení vzdává hold tématu festivalu, jelikož svatba je obrovským skokem do neznáma. Nikdy nevíte, do čeho jdete. Jednoaktovka Bertolta Brechta se zaměřuje na archetypy lidí, které se objevují na rodinných oslavách. Zdali je ale jejich motivace taková, jaká se na první pohled zdá, to nám představí studenti Faculty of Dramatic Arts v Bělehradu.
Děj představení se točí kolem svatební hostiny a jejích hostů. Tyto oslavy se pojí i s několika tradicemi, které se rodiny snaží dodržet. Jednou z nich je darovaný nábytek po předcích nevěsty, avšak ženich chce dokázat svou vůdčí roli a představí tak hostům nábytek, který vytvořil sám. Postupně jak se rozpadají židle a stoly na jevišti, tak se rozpadají rodinné tradice a ideály, které jako divák chováme k postavám. A i když se celá situace zdá vyhroceně, zůstane pouze krásná vzpomínka v podobě fotky.
Scéna je bohatá na mobiliář i rekvizity, právě nábytek se dá považovat za metaforu pevného základu vztahu, proto mají novomanželé podědit už ten „ozkoušený“. Stejně tak, jak se postupem času rozbíjí kusy vyrobené ženichem, tak se postupně ničí i celý obraz společnosti, kterou na jevišti vidíme. Ženich se tak stává nedůvěryhodným, což dokládá i fakt, že je schopen zatančit si svůj první tanec s někým jiným než se svou nevěstou. Fotoplátno uprostřed jeviště nám má ukázat zkreslenou realitu vytvořenou jen tak na oko. Tvůrci se zde obrací na současnost, kde jsou fotky často hybateli světa, avšak většina z nich není pravdivá. Tuto tezi dokazuje i fakt, že po jakémkoli fiasku se herci vždy usmějí a vytvoří tak nádhernou vzpomínku na svatební den.
Herecky je představení zvládnuto skvěle. Již od prvních minut je nám jasné, kdo je snaživá, ale panovačná matka, kdo otec vykládající historky, a dokonce jsme schopni rozeznat i ženu, která je na svatbě pouze proto, aby vyvolala skandál. Ráda bych zde vyzdvihla práci Maji Nikolić, která ze své role ženy snažící se zastínit nevěstu nevypadne ani na sekundu. V divákovi tak vyvolává pocit nelíbivosti a už jen z pohybů a hledání veškeré pozornosti je mu jasné, že to nebude taková kamarádka, jak se zdá. Za zmínku také stojí práce Denise Muroć, v představení ženicha, který je schopen svou intonací provést diváka všemi stádii od starostlivého a důvěryhodného manžela po naprostý rozkol identity v prostopášné prase.
Díky mnoha anekdotám má celé vystoupení příjemnou rychlost a vnáší do celého tématu trochu lehkosti. Avšak výrazné kostýmy, které se barevně bijí a nejsou nijak koordinované, můžou divákovu pozornost odvádět od pravého předmětu představení.
Maloměstská svatba dramaticky představuje jeden ze skvostů společenskovědních her. Studenti ze srbské univerzity do celého tématu vložili vlastní náboj i interpretaci. I přesto že je prvních pár minut trochu zmatených a složitějších na orientaci v postavách, postupem času jsou toto herci schopni obrátit ve svůj prospěch. Divákovi tak poskytnou příjemný prožitek z komedie, ve které můžou případně shledat i příslušníky svých rodin.
Sára Poloučková (UPOL)