Recenze – THE GULF / ZÁLIV

Inscenace THE GULF / ZÁLIV režiséra Marka Idzikowskiho je ideálním vystižením letošního tématu festivalu, JUMP! Skočit do neznáma s pocitem nejistoty se také počítá, možná ještě více než když předem víme, do čeho jdeme. Důležité je vystoupit ze svých zaběhnutých představ, udělat první krok a pohnout se kupředu. Na takovéto osmělování se a vystupování ze svých komfortních zón máme spoustu času, třeba celý život, ale někdy jsme časem „přitlačeni ke zdi“ a musíme udělat rozhodnutí, tady a teď. Sami sebe přitom poznáváme skrze nejrůznější situace a třeba i předměty, kterým dáváme význam zase až my. Tyto situace nás dělají silnější, protože vše v životě nás může posunout, záleží jen na tom, jak se k tomu postavíme. Inscenace toto vše tematizuje skrze dobrodružství námořníka Sindibáda. Na jeho základě můžeme i náš život vnímat jako takovou dobrodružnou plavbu, která je zároveň i zodpovědností, jež musíme vzít do svých rukou. Inscenace je monodramatem o člověku, který zprvu vypadá opuštěně a nejistě, ale ve skutečnosti není sám, ani opuštěný. Předmětům kolem sebe totiž přikládá významy, a najednou se objekty okolo něj stávají živými, mají náhle své pevné místo ve světě a svůj smysl. V jevištním prostoru můžeme spatřit dřevěný stůl, na němž leží protagonista, kterého s lehkostí ztvárnil student 4. ročníku, Michal Ferenc. Jeviště vyplnil svým hereckým jednáním sám spolu s několika náhodně rozmístěnými předměty a za doprovodu hudby Dawida Mkrtchyana, jež reaguje na činy protagonisty. Práce Michala Ference s objekty na jevišti je velice přesvědčivá. Každé gesto je vytvořeno s pečlivou precizností. Když kupříkladu najde ptačí hlavu, kterou přivede k životu tím, že si ji dá na jeden prst. Onen prst se na okamžik stává krkem a ostatní prsty představují křídla nebo nohy podle toho, co je v daném okamžiku zapotřebí vyjádřit. Z pouhé ptačí hlavy se stává loutka ožívající pouhým pohybem ruky a prstů. Jeho herectví je přirozené, jemné a silné zároveň. Chvílemi pohyby protagonisty připomínají taneční improvizaci. Inscenace pod vedením Marka Idzikowskiho, kostýmy i neobyčejné tělo herce přispívá k divácky přesvědčivému vytvoření iluze o dobrodružství na moři.
Bára Erben (UPOL)