JANÁČKOVA AKADEMIE MÚZICKÝCH UMĚNÍ
Brno, Česká republika

Studium hereckých oborů existuje na Janáčkově akademii múzických umění od jejího založení v roce 1947. Zaměřovalo se na herectví a divadelní režii. V určitých obdobích byla též zahrnuta dramaturgie a divadelní věda. Po pádu komunistického režimu v roce 1989 byla Divadelní fakulta znovuustanovena a mnoho dříve politicky nepohodlných osobností českého divadelního života a představitelů experimentálních scén se vrátilo, aby zde vyučovaly. Rámec studia byl též zřetelně rozšířen. Fakulta má nyní 11 oborů studia: režie, činoherní herectví, muzikálové herectví, divadelní dramaturgie, rozhlasová a televizní scénáristika, scénografie, dramatická výchova, dramatická výchova pro neslyšící, divadelní manažerství, jevištní technologie a taneční pedagogika. Počet studentů se pohybuje kolem 260.

KASPAR
Peter Handke

Hra Kaspar neukazuje jak to je, nebo jak to opravdu bylo s Kasparem Hauserem. Ukazuje, co může být s někým. Ukazuje způsob, jak může být někdo neustálým mluvením donucen k mluvení. Vyzdvižením motivu Kaspara Hausera ukazuje Handke formování člověka pomocí řeči, ale také beznadějnost jejího svazujícího působení. Avšak nenabízí žádné řešení. Co tvoří jeho přirozený postulát je beznadějnost veškeré společenské námahy, která vede ke změnám. V programové beznadějnosti, v možnosti odbourat zcizení, klade důraz na funkci, kterou úmyslně nebo neúmyslně zkouší.

Zpět

AKADEMIE MÚZICKÝCH UMĚNÍ (Divadelní fakulta)
Praha, Česká republika

Katedra činoherního divadla (KČD) Divadelní fakulty AMU v Praze je jednou z osmi kateder. Vznikla po listopadu 1989 sloučením katedry herectví a katedry režie a dramaturgie. Mezi ostatními katedrami zaujímá své specifické místo, které je dáno těmito hlavními znaky:
1/ Rozvíjením a pěstováním činohry jako specifického druhu divadelního jazyka, jehož podstata je určena tím, že jde o mluvené divadlo.
2/ Za konstatující rys, který vytváří specifickou divadelní a estetickou rovinu považuje KČD dramatičnost, již konstituuje jednání.
3/ Vlastní divadelní realizace se uskutečňuje jako interpretace dramatických textů.
Z toho vyplývá, že KČD je pevně začleněna do struktury DAMU, v jejímž čele stojí děkan prof. PhDr. Vladimír Mikeš. Sama katedra je potom strukturována především po ročnících, které mají v čele své vedoucí pedagogy, kteří si vybírají své pedagogické spolupracovníky a ve značné míře určují jak vlastní metodu výuky, tak i její rozsah. Na KČD učí především divadelní tvůrci z pražských divadel, ale i někteří tvůrci z divadel mimopražských.

Hamlet, kralevic dánský
William Shakespeare

"Malý" Hamlet je tzv. Pirátská verze Hamleta "velkého". Tragédie o Hamletovi, kralevici dánském, kterou pro české divadlo objevil a přeložil prof. Milan Lukeš v 70. letech našeho století, vyšla poprvé v roce 1603 - tedy tři roky po Shakespearově vydání "velkého" Hamleta. Je dost možné, že pirátský text pořídil nějaký těsnopisec, který nestihl zaznamenat všechny promluvy herců, anebo někdo z najatých herců. "Malý" Hamlet je nejen kratší, rozdílná jsou i některá jména (např. Polonius - Corambis). Jednotlivé výstupy také přesně neodpovídají strukzuře "velkého" Hamleta. Poprvé uvedlo tuto hru Divadlo Na zábradlí roku 1978 v režii Evalda Schorma.

Zpět

VYSOKÁ ŠKOLA MÚZICKÝCH UMENÍ
Bratislava, Slovensko

VŠMU byla založena v roce 1949 v Bratislavě. Během 51 let své existence se stala základním pilířem uměleckého školství na Slovensku. Od svého založení prošla mnohými změnami. V současnosti má 3 fakulty: činoherní a loutkářskou, hudební a taneční, filmovou a televizní.
Činoherní a loutkářská fakulta poskytuje teoretické a praktické základy v oblasti režie, herectví, dramaturgie, scénografie, loutkářské tvorby a divadelní vědy. Fakulta získala postupně významné renomé i v mezinárodním kontextu především díky pořádání mezinárodního festivalu divadelních škol Projekt Istropolitana.

Mizantrop
Moliére

Hru nastudoval čtvrtý ročník herectví (pod pedagogickým vedení doc. Emila Horvátha a doc. Juraje Slezáčka) spolu s pátým ročníkem režie a dramaturgie (hlavní pedagog režie doc. Peter Mikulík, dramaturgie doc. Martin Porubjak). Snahou pedagogů bylo formovat ročník jako soubor, který má své režiséry, dramaturgy a herce. Práce a studium se tedy organizovaly v nitru tohoto souboru. Dramaturgie byla inspirována pedagogickým záměrem Petra Mikulíka :
- od řešení základních situací (fragmenty : Čechov - Tři sestry, Ivanov, Schintzler - Anatol)
- skrze hledání vztahu k slovenské původní tvorbě (Barč Ivan - Dva, Tajovský - Hřích, Ollík - Znenadále, Chalupka - Třasořitka)
- přes střídání žánru prostřednictvím klasického dramatického textu v návaznosti na předcházející ročníkovou práci (Moliére - Don Juan, Iredinski - Sbohem, Jidáši)
- až po absolventská představení čtvrtého ročníku (Moliére - Mizantrop - snaha o zvládnutí veršovaného dramatu, Osborne - Ohlédni se v hněvu)
pedagogická režie (Dürrenmat- Král Jan)

Zpět

HOCHSCHULE FüR SCHAUSPIELKUNST
Berlín, Německo

Založena jako Divadelní škola roku 1905 Maxem Reinhardtem, který zde chtěl připravovat herecký dorost pro své divadlo. Tento krok byl tenkrát ve své podobě zcela ojedinělý, ale byl zakrátko německými divadelníky oceněn a škola si získala svou prestiž. Roku 1925 jí vznikla konkurence v podobě první státní herecké školy vedené L. Jessnerem. Během totalitní éry se škola nacházela ve východní části Německa a styl výuky se držel pouze metod Stanislavského, liberálnější pedagogové nebyli vítáni. Postupně byly k hereckému zeměření připojovány další obory a škola nabyla statut Státní vysoké školy. Po sjednocení Německa je škole umožněno reagovat na nové současné divadelní a režijní proudy a účastní se prestižních festivalů.

V zrcadle

Jedná se o taneční hru vytvořenou 12 mladými herci - studenty 3.ročníku herectví - pod vedením externí učitelky Anny Pocher.
Témata, na kterých jsme pracovali:
- před zrcadlem
- setkání s někým
- pohyby tanga
- pohyby milonga
- primitivní tanec
- flirtování
- každodenní myšlenky
- čekání
- páry
- rituální pozdravy

Zpět

HOCHSCHULE VOOR DE KUNSTEN
Utrecht, Nizozemí

Utrechtskou Školu Umění dnes představuje přes 2700 studentů, 500 pedagogů a členů sboru a mnoho postgraduálních studentů. Jedná se o jednu z největších umělecko vzdělávacích institucí v Evropě. V pěti fakultních učebních kursech je možno studovat obory: vizuální umění a design, hudba, umělecká média a technologie, kulturní a divadelním management a divadlo. Divadelní fakulta nabízí studium herectví, režie, divadelní vědy, scénografie, designu pro virtuální divadlo a hry, psaní divadelních her, literární pedagogiky a dramatické výchovy.
Ve studiu herectví je kladen důraz na zkoumání fyzického prostoru těla, hlasu a prostředí a také na vývoj jazyka těla a tajemství rytmu, zvuku a pohybu.
Fakulta má profesionální zájem na kulturní rozmanitosti a dlouhé tradici mezinárodní spolupráce. Jeden z nedávných projektů zahrnuje i navázání kontaktu s pražskou a brněnskou akademií múzických umění. Existuje zde také dlouho trvající spolupráce se Střední Amerikou a s mnoha evropskými zeměmi.

Sladkost srdce
Lobke van Drunen, Caroline Kramer

Sladkost srdce je vizuální divadlo, v němž se prolíná film, video a živá hudba spolu s herectvím a zběsile se řítí do propasti strachu, tužeb a snů. Sus a Anne jsou odvěké přítelkyně. Sus byla poprvé na prázdninách bez Anne. Vrátila se s novinkou - bude se vdávat. Staré zvyky čekají, co přinese budoucnost.

Zpět

UNIVERSITY OF NORTH TEXAS
Denton, USA

Univerzita v Severním Texasu je největší univerzitou v regionu měst Dallas a Forth Worth Area, je podporovaná státem a zabývá se také výzkumem. Studijní program katedry divadelního umění nabízí studentům (UNT) široké spektrum vzdělání, které je připravuje k pochopení současného divadla. Absolventi jsou schopni využít velké množství poznatků a široké spektrum dovedností nejen v oborech uměleckých (divadlo, tanec, rozhlas, televize a film ), ale i v uměleckém školství, public relations, reklamě či žurnalistice.
Jacqueline Vanhoutte (dramaturgyně inscenace) je původem Belgičanka. Získala titul B.A. na Carleton College a titul Ph.D. na University of Washington. Publikovala množství článků o Anglickém dramatu. Její poslední esej o Shakespearově Antoniovi a Kleopatře bude publikována v Philological Quarterly.
Marjorie Hayes (režisérka inscenace) se nedávno vrátila z České republiky, kde na JAMU ve Studiu Marta režírovala Shakespearovu "Marnou lásky snahu", která byla uvedena v rámci oslav 10. výročí Sametové revoluce. Před dvěma lety byla stipendistkou Americké Fulbrightovy nadace v Polsku.

Jak se vám líbí
William Shakespeare

Rozpor mezi inherentními hodnotami a sociálním postavením je pro komedii "Jak se vám líbí" (1599) tématický. Postavy vypovídají o tomto rozporu ve vztahu konfliktu mezi Štěstěnou, která lidi odměňuje dary světa a Přírodou, která je obohacuje mocí. Dva mladí protagonisté hry - Orlando a Rosalinda - jsou ničeni především Štěstěnou, navzdory faktu, že jsou hojně zásobeni dary Přírody.

Zpět

KIJEVSKIJ DERŽAVNYJ UNIVERSITET KULTURY I MISTECTV
Kyjev, Ukrajina

Název naší školy "FANTASTIC REALITY" je spojen s Fakultou režie a televize (Divadelní katedra) Kyjevské národní univerzity kultury a umění. Divadelní katedra byla založena v roce 1968. Studují se zde předměty jako režie, herecké dovednosti, jevištní řeč, jevištní pohyb, dějiny divadla, teorie dramatu, líčení, šerm, jevištní technologie atd.
Katedra má silné profesorské zázemí, vyučují zde slavní herci a režiséři jako např. Ada Rogovtzeva, Konstantin Stepankov, Bogdan Benyuk a další. Vedoucím katedry je Nina Gusakova.
Za posledních 30 let uvedli učitelé a studenti katedry na scénu více naž 500 inscenací ukrajinských i zahraničních dramatiků.

Jindřich a Anna
Grigorij Gorin

Připadá mi, že dnešní člověk netrpí jen nedostatkem čistého vzduchu a ekologických výrobků. Stejně zhoubný je pro lidi i nedostatek silných citů a vášní. Lidstvo se utápí v rozvážnosti a skleslosti, které nás mohou změnit v chladné plazy.
Je možné to trošku pozastavit tím, že si vzpomeneme na vášeň a bezstarostnou lásku dávných časů. To je hlavním cílem dnešního divadla. Nebo ne?

Zpět

UNIVERSITÄT MOZARTEUM SALZBURG
Salzburg, Rakousko

Kořeny této univerzity sahají až do roku 1841. I když zpočátku byla škola koncipována jako hudební (1914), brzy svou činnost rozšířila i o další umělecká odvětví (1979 - "Hochschulle für Musik und darstellende Kunst"). V roce 1988 se akademie stala univerzitou.
V současné době nabízí ke studiu třicet devět oborů, mezi nimi i obory týkající se tance, divadla a krásných umění. Své práce prezentují studenti a učitelé na nesčetných divadelních a hudebních festivalech, recitálech a koncertech s Univerzitním Symfonickým Orchestrem.

Zdravý nemocný
Moliére

Třetí ročník herectví přichází před veřejnost poprvé s představením, jež vyrůstalo pod vedením režiséra Thomase Reicherta. Pro studenty to znamená vytvářet celou hru a studovat roli od začátku do konce, vše s co nejdivadelnějšími rysy. Tímto systémem práce se měli pokusit zjistit hranice své tvorby, završit své úsilí "normálním" představením.

Zpět

UNIVERSITATEA "LUCIAN BLAGA" SIBIU
Sibiu, Rumunsko

Katedra dramatu vznikla z potřeby města a obce s nejstarším divadlem v Rumunsku (1788). Díky podpoře mezinárodního divadelního festivalu v Sibiu (53 účastnických zemí v minulém ročníku) je tato katedra jedinou školou v Rumunsku, která vyučuje v rumunštině, angličtině a francouzštině a je otevřena jakýmkoli experimentům a spoluprácím.
Výuka je prováděna ve 3 oborech: herectví, kulturní management a scénáristika (dramaturgie). Učitelé jsou profesionálové se značnými zkušenostmi a aktivitami, které umožňují dokonalou kombinaci tradice a novátorství, klasiky a současných experimentů a alternativ. Většina z nich učí na Divadelní a filmové akademii v Bukurešti.

Dlouhý Štědrý večer
Thorton Wilder

Hra se odehrává během 90 let znázorňovaných ve zrychleném tempu vánočními večeřemi v domě Bayardů. Veškerá akce se odehrává u dlouhého stolu. Jsou tu jedny dveře napravo, kde se rodí děti, a druhé dveře nalevo, kde postavy umírají. Herci znázorňují postupný proces stárnutí prostřednictvím hraní, pohybu a pantomimy. Během hry postavy jí imaginární jídlo imaginárním příborem. Na scéně je pouze stůl, židle a dveře. Občas se herci zastaví na několik sekund, aby demonstrovali posun času.
Vánoce jsou doba oslav, kdy se sejdou všichni členové rodiny. Jak čas plyne, umírají jeden za druhým a přichází nová generace. Po celou dobu jsou přítomny mladé postavy, pro něž je těžké začlenit se do rodinné atmosféry. Na druhé straně staří odmítají nové názory na žití. Je tu svědek celé hry - sluha John, ostatním neviditelný, který může být veřejnost, imaginární bod nebo pouze naše vědomí.

Zpět

INTERSTUDIO - MEŽDUNARODNAJA MASTERSKAJA TEATRA SINTEZA I ANIMACII
Petrohrad, Rusko

Interstudio bylo založeno v roce 1990 v Petrohradě. Systém divadla syntézy a animace funguje při tvorbě inscenace jako prolínání všech prvků divadelního jazyka - řeč, pohyb, gesta a mimika, světlo a zvuk, scéna, rekvizity, verbální projevy, časové a animované formy. Interstudio je jak divadlo, tak i škola, kde jsou herci, režiséři a designéři učeni divadlu syntézy. V Interstudiu se stýkají dva principy: představení se vytváří na pozadí divadelní praxe a ztrácí se s ní.

Do Madridu, do Madridu...
H. H. A. Milian

Dostává se vám příležitost prožít jeden den a jednu noc v divné španělské rodině. Každá žena této rodiny se snaží uprchnout z hrozného, absolutně černého domu. Jejich cesta ke svobodě vede skrz vraždu jejich dědečka. Dokonce ani smrt je nedokáže vysvobodit z kruhu, který je obklopuje. Kritikové nazvali příběh "groteskní černou komedií", ve které herci upadají do hloupých situací a dokazují, že absurdní východisko nebo způsob předvídání jsou jediné přirozené a normální v tomto černobílém světě absolutní nesvobody.

Zpět

HOGESCHOOL VOOR DE KUNSTEN
Amsterdam, Nizozemí

Společně s šesti dalšími fakultami je Divadelní škola součástí Amsterdamské školy umění. Škola nabízí širokou paletu dramatických a tanečních kurzů celkem v 11 oborech. Studium je čtyřleté a má dvě části. První rok probýhá všeobecná příprava a následující tři roky jsou vyhrazeny pro studium hlavního oboru. Student divadla se může specializovat na činoherní, kabaretní, či muzikálové herectví, režii, divadlo pohybové, jevištní technologii, dramatickou výchovu nebo současné hudební divadlo. Každý z oborů má vlastního uměleckého ředitele, svůj program a metody výběrového řízení, avšak studenti jednotlivých oborů navzájem spolupracují.

Ve vaně

Hráno převážně v holandštině, s ukázkami jiných jazyků. Nostalgické, hudební představení o přátelství mezi dvěma ženami. Jsou zde začleněny i krátké texty a písně od známých autorů ze světa divadla a hudby.

Sebeobviňování
Peter Handke

Dvě mladé studentky herectví se pokouší skrz herectví, hudbu a sérii absurdních hříček nalézat odpovědi. Ohromující svoboda hereček vyústí v silné představení.

Zpět

CENTRAL SCHOOL OF SPEECH AND DRAMA
Londýn, Velká Británie

Central School of Speech and Drama byla založena v roce 1906 Elsií Fogartyovou, aby hledala nové formy umění jevištní mluvy a herectví. Škola byla od začátku koncipována jako samostatně fungující vzdělávací instituce. Mezi absolventy figurují taková jména jako Laurence Olivier, Judi Dench či Vanessa Redgrave. Studenti jsou při studiu obsazeni v různých formách experimentálního divadla jako pozorovatelé, herci a tvůrci. Mimo jiné se věnují teorii současného divadla a jeho průzkumu.

Questa Sera na motivy hry Luigi Pirandella "Dnes večer improvizujeme"

Questa Sera je vymyšlená práce, která je předvedená studenty magisterského studia performance v Central School of Speech and Drama. Představení reflektuje a odpovídá Pirandellově hře "Dnes večer improvizujeme" (1929). Questa Sera se vrací k otázce herectví a performance skrze rámec současnosti. Herci znázorňují rozličné druhy kultur a jejich původ. Questa Sera prozkoumává.
Studenti pocházejí z různých zemí - mezi ně patří například Řecko, Malajsie a Indie.

Zpět

AKADEMIE DIVADLA, ROZHLASU A TELEVIZE
Lublaň, Slovinsko

Akademie divadla, rozhlasu a televize byla založena na podzim 1945 jako Akademie dramatických umění. Byla to první slovinská instituce zaměřená na systematické vzdělávání herců, režisérů a dramaturgů na vysokoškolské úrovni. Vývoj moderních audiovizuálních médií brzy přiměl akademii k připojení rozhlasového, filmového a televizního oboru. Během prvních třiceti let fungovala jako samostatná instituce a v roce 1975 byla připojena k Ljubljanské univerzitě. Studium zahrnuje čtyři nezávislé obory : 1. herectví (včetně recitace), 2. divadelní a rozhlasová režie, 3. filmová a televizní režie, 4. dramaturgie.

Maloměšťácká svatba
Bertolt Brecht

Představení Bertolta Brechta - Maloměšťácká svatba je absolventským projektem posledního ročníku studentů režie, herectví a dramaturgie na lublaňské Akademii divadla, rozhlasu, filmu a televize. Základem inscenace je propojení Brechtovy ranné práce s myšlenkami Karla Valentina.

Zpět

PAŃSTWOWA WYZSZA SZKOLA FILMOVA, TELEWIZYJNA I TEATRALNA
Łódż, Polsko

Lodžská škola má své kořeny ve výukových metodách vyvinutých Wojciechem Boguslawskim, otcem polského divadla, který - poprvé v historii země - založil Divadelní školu v roce 1811. Je to divadelní umění, které utváří současnost i budoucnost divadla, filmu a televize, a jsou to herci, kdo tvoří jeho hybnou sílu - pokračovatelé Wajdy, Polanského, Kieślowského, Zanussiho a dalších.

Klaun k pronajmutí
Matei Visniec

Tři klauni se setkají ve ztuchlé, nevětrané čekárně, kde visí inzerát: Klaun k pronajmutí. V době, kdy čekají na pohovor, si zkouší své staré triky. Kdysi byli dobrý tým a dosáhli úspěchu. Rozešli se ve chvíli, kdy každý z nich došel k závěru, že je tím nejlepším. Teď, když se po několika letech sestkali, si uvědomují, že vlastně prohráli. Ale stále nechtějí ztratit tvář a hrdost jeden před druhým. Jak plyne čas, začnou postupně cítit nehostinnost místa, ve kterém se nacházejí - bez oken, plné strašidelných zvuků.
"Jednou přijde den, kdy skončíme na smetišti!"