< návrat zpět

Offprogramová představení

DIKTATURA NEDOROZUMĚNÍ: ESPERANTO JAKO NÁSTROJ DEMOKRACIE

Matyáš Dlab, Otto Kauppinen, Albert Camus
Délka: 75 minut
Režie: Matyáš Dlab
Dramaturgie: Otto Kauppinen
Scénografie: Eliška Soukupová
Světlo: Jakub Podešva
Zvuk: Mojmír Měchura
Produkce: Šárka Mikesková
Obsazení: Tereza Slavkovská
Milada Vyhnálková
Daniel Ondráček

Přednáška na téma nedorozumění v mezilidské komunikaci. Na několika rovinách otevřeme problematiku tragických nedorozumění a ekonomických i sociálních problémů, plynoucích z dominantního postavení velkých národních jazyků ve světě, a seznámíme se s možným řešením jazykového problému – esperantem, umělým jazykem, který byl vytvořen jako prostředek mezilidského porozumění.

 

METAMORFÓZY

Kolektiv autorů
Délka: 60 minut
Režie: doc. Oxana Smilková
Dramaturgie: doc. Oxana Smilková
Scénografie: kolektiv
Technologie: Tomáš Tušer
Produkce: Tereza Řezníková
Obsazení: David Janošek
David Janík
Jiří Svoboda
Tereza Slavkovská
Milada Vyhnálková
Michaela Foitová


Autorské představení 3. ročníku Ateliéru činoherního herectví DIFA JAMU bylo vytvořena na základě starojaponské poezie Haiku. Divadelní představení plné fantazie, imaginace, hravosti, lehkosti, nadsázky, pohybu, rytmu, zpěvu a především metaforických proměn vychází z japonských trojverší 9.–11. století. Představení vystavěli tvůrci na základě tradičních metod pod režijním vedením doc. Oxany Smilkové. Inscenace byla oceněna na litevském 8. Mezinárodním festivalu studentských divadel „Under the Sun“ první cenou za nejlepší představení a také za nejlepší ženský herecký výkon Terezy Slavkovské.

 

MILUJEME SE JENOM ZE ZVYKU

Anna Machová
Délka: 30 minut
Režie: Matěj Nytra
Scénografie: Inês Liberal
Produkce: Eva Sýkorová
Obsazení: Mertcan Ertürk, Rebeca Ramos


Intimní, stylisticky „výzkumný“ tvar se opírá o propojení dvou aktérů, kteří coby manželský pár při svých každodenních, rutinních „scénách z partnerského života“ ztrácí radost ze vzájemného kontaktu. Přichází o sílu s činností operatérů technických prostředků a média. Kruh scén sevřený zápletkou manželského rozkladu se tísní a tone ve tmě. Pomocí světelných výseků se odkrývají pouze naturalistické fragmenty dění; ruční videokamera přitom na sebe bere úlohu pozorovatele, který z bezprostřední blízkosti pozoruje detaily a intimitu postav. Koncept odkrytí techniky a jejího ovládání inscenátory přímo ze scény vytváří napětí a odráží (dez)iluzi, tak jako se odkrývají a problematizují neshody i krize lidských vztahů. Scénická metastudie protipohledů, demaskování, odcizení a vzájemného neporozumění využívá mluvený text v tureckém a španělském jazyce.

 

SONGS FOR DADDY

Kolektiv autorů
Délka: 70 minut
Režie: Ivan Buraj
Dramaturgie: Matěj Nytra
Scénografie: Inês Liberal
Technologie: Jakub Šotola
Produkce: Kamila Šulíková, Monika Horáková
Obsazení: Mertcan Ertürk, Raci Durak, Cem Őntaş, Franziska Plűschke, Sara Häkkinen, María José Capel, Jesus Arribas, Sabela Ramos Candedo, Rebeca Ramos


Projekt vznikl v rámci hereckého kurzu studentů navštěvujících v rámci programu ERASMUS na Divadelní fakultě JAMU. Pod vedením MgA. Ivana Buraje připravili studenti autorskou scénickou esej popisující vývoj, střet a relativismus ideálů generace 60. let, tedy generace „našich otců“. Aktéři divadelně pestrého tvaru se střídají v osobních, ironizujících a interaktivně apelativních výpovědích o fenoménech revoluce, svobody i utopie a jejich souvislostech v kontextu současné (ne)klidné Evropy. Představení je v anglickém jazyce.

 

STABAT MATER

Giovanni Battista Pergolesi
Délka: 40 minut
Režie: Marek Mokoš
Dramaturgie: Marek Mokoš
Kostýmy: Adel Stránská, Michaela Szlibnerová
Choreografie: Marek Mokoš, doc. Hana Halberstadt
Produkce: David Ostružár
Obsazení: doc. Hana Halberstadt, Adam Mašura, Tereza Slámová, Kristýna Hulcová, Viktor Zavadil, Agáta Kryštůfková, Martin Hudec, Zuzana Fischerová, Iveta Kocifajová


Dílo je po textové i hudební stránce plné meditací nad životem. Motto koncepce zní: „Cíl je cesta“. Příběh reflektuje lidské poklesky a možnosti ke změně. Je jen na nás, zda se v nás projeví cit, anebo se necháme svázat lživě dokonalým obrazem společnosti. Ne nadarmo se říká, že každou ránu zahojí srdce matky.

 

UZAVRETÝ– FRAGMENT Z NEEXISTUJÚCEHO VEĽDIELA

Ján Tomandl
Délka: 30 minut
Režie: Veronika Dombrovská, Barbora Chovancová
Dramaturgie: Veronika Dombrovská, Barbora Chovancová
Scénografie: Veronika Dombrovská, Barbora Chovancová
Technologie: Petra Göbelová
Produkce: Anna Plevová
Obsazení: Dominik Teleky, Barbora Goldmannová, Adam Mašura, Martin Hudec, Kristina Povodová
Inscenace, jež byla realizovaná v rámci festivalu, Salon původní tvorby 2014 podle textu, Jána Tomandla, zkoumá vliv naprosté samoty, na člověka a důsledky, ke kterým může vést až dobrovolné odtržení od společnosti. Děj je rámcovaný vědeckým pokusem s množstvím, odkazů na soudobý fenomén realityshow a na Orwellův román 1984. Projekt zkoumá hranice lidské psychiky v extrémních podmínkách a jejích hranic.

„Eště dobre, že nemožem ísť von
Eště dobre, že nechcem ísť von
Eště dobre, že nemusím ísť von“