Účastníci

Účastníci

Účastníci tohoto ročníku festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2011

University of Suwon, theatre Changpa
JIŽNÍ KOREA / Suwon
University Theater House of Iran
ÍRÁN / Tehran
The University of Winchester
VELKÁ BRITÁNIE / Winchester
De La Sallle – College of Saint Benilde
FILIPÍNY / Manila
VŠMU
SLOVENSKO / Bratislava
The Boris Shchukin Theatre Institute
RUSKO / Moskva
DAMU
ČESKÁ REPUBLIKA / Praha
Saint-Petersburg State Theatre Arts Academy
RUSKO / Petrohrad
The Ludwik Solski State Drama School in Cracow
POLSKO / Krakow
Scuola Teatro Dimitri (SUPSI)
ŠVÝCARSKO / Verscio
JAMU
University of Ljubljana, Academy of Theatre, Radio, Film and Television
ČESKÁ REPUBLIKA / Brno
SLOVINSKO / Ljubljana

Medailonky a anotace škol

University of Suwon, theatre Changpa (JIŽNÍ KOREA / Suwon)

Univerzita Suwon byla založena roku 1977 nadací Kowoon při univerzitě Hwaseong a roku 1981 byla reorganizována na samostatnou univerzitu, jejímž současným rektorem je Dr. Chong Wook Lee.

The Changpa Theatre bylo založeno roku 1995 při univerzitě Suwon. Kontroverzní pojem čangpa má dva významy: kořen slova čangjag, což je označení pro tvorbu, a kořene slova pagoe, výrazu pro ničení. Název tedy vyjadřuje odvěký souboj ambivalentních sil a nepřímo odkazuje k nekončícímu procesu samsáry. Druhý význam je doslova mořské vlny, které přicházejí ve odvěkém aktu tvoření a zániku.

Divadelní soubor Changpa se již před dvěma lety předvedl s Kantorovou hrou Vělopolí Vělopolí, kterou pod názvem Duduri Duduri rovněž uvedl na festivalu v rumunském Targoviste. Divadlo Changpa představuje expresivní fyzické divadlo, jehož základními výrazovými prostředky jsou tělo a zvuk, stejně jako loutková stylizace pohybu vyjadřující traumata hrůzy a krutosti, skrze něž chtějí umělci prozkoumat nejvlastnější pocity dnešní společnosti. Ředitel a režisér Seung-Hoon Chai experimentuje s tzv. „jazykem smrti“, jenž může být definován jako jazyk, který umožňuje přístup k živoucím duchům pomocí různých tělesných pozic a hlasů umělců. Tímto způsobem exprese se snaží vyjádřit svůj postoj k dějinám a jejich předmětu.

www.suwon.ac.kr

William Shakespeare: HAMLET (햄릿) / HAMLET

Režie a adaptace: Seung Hoon Chai

Scéna: Jong Hun Pyo

Hudba: Young Hoo Byun

Tlumočník: Mi Hyang Jeon

Hraji: Cheol Jong Shim, Jong Sang Park, Jong Geun Bark, Tai Sung Kim, Huyk Jong Kim, Hyoung Min Han, Kyung Jun Lee, Su A. Na

Délka představeni: 80 minut
Jazyk představeni: korejština, simultánní překlad do angličtiny

V korejské inscenaci je Hamlet zcela demontován a znovu sestaven v řeči těla, kdy vypovídá coby trpící intelektuál v tragické novodobé historii Koreje. Toto orientálně stylizované pojetí je sráženo připomínkami západních hodnot, které ukazují cestu hledání univerzalizmu mimo konvenční západní interpretace. Hamlet vyvolává duchy tragických dějin a chápe jejich utrpení. „Divadlo je cestou hledání smrti“, řekl ředitel Seung-Hoon Chai. Jeho Hamlet je součástí jím sledovaných teoretických experimentů s názvem „divadlo smrti“.

University Theater House of Iran (ÍRÁN / Tehran)

Státní oddělení pro hudbu a umění jako první kulturní a umělecká organizace v Íránu vytvořilo licenci určenou pro specifické oddělení divadelního umění. Bylo tudíž založené Studio divadelního umění s povolením Ministerstva kultury a umění. Toto studio si dalo za cíl vyškolit studenty ve všech dílčích předmětech / okruzích přítomných v divadelním umění – literárně-dramatická tvorba, režie, herectví, scénografie či grafická úprava. Nedlouho nato byla přidružena i filmová a televizní tvorba a studio bylo přejmenované na Fakultu dramatických umění. Po islámské revoluci byla založena Škola dramatických umění, po jejímž otevření se její součástí staly umělecké akademické aktivity Jednotný Adad.

www.art.ac.ir

Morteza Mirmontazemi: ŽENA, MUŽ / WOMAN, MAN

Režie: Morteza Mirmontazemi

Scéna: Morteza Mirmontazemi

Hudba: Hamed Doratabadi¨

Hrají: Mohammed Alah Dadí, Melodi Aramnia

Délka představení: 30 minut

Jazyk představení: perština / angličtina

Inscenace je přezkoumáním lidského života od narození až po smrt. Vypráví o lidském vztahu, lépe řečeno o vztahu mezi rozdílnými pohlavími, které jsou těmi nejmenší bytosti - semínky života. Příběh znázorňuje průřez dětstvím, dospíváním, dospělostí a konečným přechodem v neustávající nudu stáří. Žena, muž hovoří o vzdělání, lásce, manželství i sexu; o těžké práci, stejně jako o velkých i malých úspěších každodenního života.

The University of Winchester (VELKÁ BRITÁNIE / Winchester)

Univerzita ve Winchesteru byla založena roku 1840 a v současné době ji navštěvuje přibližně šest tisíc studentů, kteří si mohou vybrat studium na čtyřech fakultách - práva a ekonomiky, lékařské, sociáních studií a filozofické. Univerzita má status státní veřejné školy, ovšem v Anglii jsou všechny stupně terciálního vzdělávání zpoplatněny.

Tamní Faculty of Arts nabízí kromě oborů tvůrčího psaní a filmu i mnoho studijních programů spjatých s divadlem. Obor Choreography and Dance pak patří k nejlépe hodnoceným studijním programům svého druhu  v celé Británii. .

www.winchester.ac.uk

Charlotte Cassey: KABARET BRIGITTE / THE BRIGITTE CABARET

Režie, dramaturgie, scéna a kostýmy: Charlotte Casey

Hraje: Charlotte Cassey

Délka představení: 30 minut

Jazyk představení: angličtina

Charlotte Cassey je studentkou MA Devised Performance programme na University of Winchester. Jedná se o nový obor vzniklý v září roku 2009. Charlotte je nejen autorkou představení, ale také jeho režisérkou, dramaturgyní, scénografkou a jedinou herečkou.

Na hře průběžně pracovala od přijetí do studijního programu, kdy měla podle zadání zkoumat vztah tvůrčího myšlení k autorskému subjektu popisem vlastních zkušeností a vyjádřením sebe sama zvoleným stylem. V této části programu má student za úkol vytvořit "zrcadlovou" performanci, při které bude vycházet ze sebe a svého autobiografického materiálu, čerpajícího z premisy, že každý nevyhnutelně vychází z vlastního životopisu v tom smyslu, že všechny naše postoje, názory a tvůrčí impulzy vyvěrají ze struktury naší osobnosti a životní zkušenosti, které souhrnně nazýváme "já". Estetické preference nejsou neutrální ani objektivní, nýbrž prudce subjektivní. V tomto programu má student prozkoumat proces vymýšlení (tvoření) za použití stanoviska coby výchozího bodu a následně jej rozšířit o nové sféry jevištní praxe a sebereflexe.

Kabaretní styl hry ironizuje tradici ženského autobiografického představení, která se objevila počátkem šedesátých let. Hra bývá prezentována na britských divadelních  festivalech a v recenzích je oceňována zejména pro svou živelnost, vtip a originalitu.

De La Sallle – College of Saint Benilde (FILIPÍNY / Manila)

De La Salle-College of Saint Benilde (DLS-CSB) je soukromá katolická vysoká škola v Malate, distriktu filipínského hlavního města Manily. Univerzita byla založena roku 1980; pod vedením Br. Andrewa Gonzaleze FSC se z komunitní školy stala dynamická instituce se studijními programy odlišnými od ostatních tamních škol. Univerzita nabízí studium umění, designu, hotelnictví a cestovního ruchu, podnikání, řízení podniku či diplomacie. Zdejší taneční obor je zaměřen na výuku se silnou teoretickou i praktickou základnou, jež vede k transformaci tance do výrazných uměleckých podob a forem.

Školní filozofie vzdělávání následuje tzv. Lasallian: princip víry, horlivost v službě, propojení v misii. Je založena na přesvědčení, že každý student je od boha obdařený talentem a dary, které by měly být chápané, oceňované a rozvíjené. Součást vzdělání tvoří pojmy jako spiritualita, tvořivé následování, umělecké snahy a zájem o všeobecné dobro.

www.dls-csb.edu.ph

Andrew Cruz: REPLEKSYON / REPLEKSYON

Režie a choreografie: Christiane Crame

LightDesign: Michael Serrano

Hudba: různí

Produkce: Michael Serrano, Juan Angelo Arucan

Hrají: Alane Kim Aragon, Kristine Anne Constantino, Kattleya Titalia Jimerez, John Antony

Lao, Mosne Neff Ponferrada, Justine Lio Roxas, Paul Christian Deriquito, Jill Alyanna Tanig, Rhodů Tinoy, Andrea Beatrice Vega

Délka představení: 40 minut

Jazyk představení: filipínština – tagalog

Repleksyon je poctou všem zahraničním pracovníkům na Filipínách, kteří jsou pojmenovaní „Mga Bagong Bayani“ (noví hrdinové). Příběh jedné rodiny se odehrává paralelně s příběhy jiných rodin z jiné doby, jiné situace, jiného města. Inscenace skrze taneční drama ukazuje různé osudy Filipínců, kteří ztratili svou identitu kvůli shánění obživy pro své blízké. Vedle reflexe společenských témat (jako korupce či sociální nespravedlnost) se zdůrazňují i negativní emoce spojené s odchodem za prací a následným fyzickým a psychickým týráním pracovníků zaměstnavateli. Inscenace ze zabývá otázkou smrti a pojednává o ni nejen jako o fyzické záležitosti, ale i jako o ztrátě životních ideálů a ambicí.

VŠMU (SLOVENSKO / Bratislava)

Divadelní fakulta Vysoké školy múzických umění (DF VŠMU) v Bratislavě je nejznámější slovenskou fakultou, která se orientuje na studium divadelních oborů. Od založení v roce 1949 vytváří prostor pro vzdělávací, uměleckou a publikační činnost a spektrem svých oborů pokrývá oblast celého divadla – od divadelního, přes výtvarné umění až k praktickému managementu či dějinám a teorii divadla. Svou spoluprací s jinými vysokými školami stejného (nebo podobného) zaměření pomáhá konstruovat síť divadelníků, kteří se později stávají pevnou součástí slovenské divadelní kultury. Každé dva roky fakulta organizuje a hostí divadelní festival Istropolitana Projekt, kterého se účastní univerzity z celého světa. Festival navíc překračuje žánr samotného divadla a zasahuje i do oblasti hudby či fotografie.

www.vsmu.sk

William Shakespeare: SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ / MIDSUMMER NIGHT DREAM

Režie: Michal Vajdička

Překlad: Ľubomír Feldek

Dramaturgie: Zuzana Bírešová

Scéna: Ondrej Zacha

Kostýmy: Gabriela Paschová

Hudba: Zuzana Bírešová

Produkce: Lenka Bartošíková, Lenka Görfölová

Hrají: Peter Havasi, Mara Mayinga N´Gueve Lukama, Juraj Ďuriš, Peter Brajerčík, Andrea Sabová, Ivana Kubáčková, Michal Režný, Csilla Tarr, Martin Šalacha, Ivan Petro, Marián Visku

Délka představení: 140 minut

Jazyk představení: slovenština

V současném nastudování klasického Shakespearova textu se můžeme těšit na aktualizovanou úpravu Snu noci svatojánské, v níž se objeví například mobilní telefon a jiné výdobytky moderní civilizace. Absolventská inscenace činoherců pátého ročníku DF VŠMU v režii Michala Vajdičky odehraje komedii o lásce, v níž se snaží rozluštit složitý matematický rébus mileneckých vztahů. Z Athén před nežádanou svatbou utečou do nedalekého lesa dva mladé páry, jimž skřítek Puk se svým květem lásky zkomplikuje (až do absurdních rozměrů) už tak tíživou životní situaci. Inscenace slibuje promíchání mystiky čarovného lesa plného vil a skřítků s erotikou tělesného světa žádostivých milenců. Do milostných zápletek se navíc přidají Shakespearem trefně vykreslení řemeslníci – amatérští herci – kteří také mají chuť odehrát svůj vlastní životní příběh.

The Boris Shchukin Theatre Institute (RUSKO / Moskva)

Dějiny moskevské divadelní akademie se začaly psát roku 1913, kdy skupina studentů požádala J. Vachtangova, aby vedl jejich amatérské studio. Akademie byla oficiálně otevřena 23. října 1914 a její úspěšná činnost vyúsťuje o tři roky později založením Vachtangovova divadla, pod jehož ochranná křídla akademie spadala coby zásobovatelka mladých hereckých talentů. Z řad akademie vyšel i Boris Ščukin, podle nějž dostala škola v roce 1926 svůj dnešní název. Během své existence ovlivňuje institut významné osobnosti ruského divadla. Režijní principy i pedagogické metody jsou svědomitě přenášeny z generace na generaci a zrcadlí se i v tvorbě současných studentů. Ne nadarmo se toto místo, kde se múzy probouzejí k životu, hrdě nazývá „svatyně svatých“

www.htvs.ru

Fjodor Michailovič Dostojevskij: VÝROSTEK / THE YOUTH

Režie: Michail Borisov

Dramaturgie: Elena Odintsova

Scéna: Akif Belov

Kostýmy: Svetlana Miroshnichenko, Jekatěrina Miroshnichenko

Hudba: Julia Massalskaja

LightDesign: Alexander Matveev

Hrají: Sergej Beskakotov, Ivan Gorškov, Alexandra Odintsova, Daria Egorova, Anna Dvoršečkaja, Irina Verbitskaja, Pavel Afonkin, Vladimir Logvinov, Ksenia Larina

Délka představení: 165 minut

Jazyk představení: ruština

Moskevský soubor představí jevištní adaptaci románu F. M. Dostojevského Výrostek, který patří k nejoceňovanějších autorovým prózám a nabízí několik sdělovacích linií, kterými se může případný inscenátor vydat. Režisér Michail Borisov se rozhodl sledovat vztah mladého nemanželského Arkadije a jeho otce Andreje Versilova. Přes tematiku nalomeného rodinného pouta se tvůrci vyjadřují k trvalým společenským hodnotám. Dnešní člověk je neustále vystavován lákadlům konzumní společnosti a v době, kdy se mamon stává životní cílem, jeví se i malé pozastavení nad našimi existenčními prioritami víc než aktuálně. Samotný režisér definuje představení jako „čtyři povstání proti otcovi“ a v interpretačním pojetí se nesnaží hnát za strhující formou, ale svou pozornost soustředí na ucelený herecký projev, který – zbavený zbytečného pozlátka – je schopen více umocnit autorovu myšlenku.

DAMU (ČESKÁ REPUBLIKA / Praha)

Divadelní fakulta je jednou ze tří fakult Akademie múzických umění v Praze, kde se vedle divadelních oborů vyučuje rovněž filmová a hudební tvorba. Fakulta vznikla bezprostředně po konci druhé světové války a již od svého založení neustále rozšiřovala nabídku výuky; dnes zde lze studovat činoherní, alternativní či loutkové divadlo. Svými aktivitami DAMU přesahuje hranice ČR – škola díky rozsáhlým mezinárodním kontaktům nabízí studentům stáže ve většině členských zemí EU i mimo ní. Studenti DAMU každoročně pořádají  mezinárodní divadelní  festival Zlomvaz, jehož první ročník proběhl v roce 1994. Absolventi se dnes uplatňují v nejprestižnějších českých divadlech, zakládají úspěšné nezávislé divadelní skupiny. Mnoho z nich patří mezi výrazné umělecké a autorské osobnosti českého divadla.

www.damu.cz

Bertolt Brecht: V HOUŠTINÁCH MĚST / IN THE JUNGLE OF CITIES

Režie: David Šiktanc

Překlad: Ludvík Kundera a Rudolf Vápeník

Dramaturgie: Kristýna Čepková

Scéna: Magdalena Klára Hůlová j.h.

Kostýmy: Petra Krčmářová

Pohybová spolupráce: Karolína Párová j.h.

Produkce: Anna Dynková, Zuzana Kravcová, Eva Krenčíková

Hrají: Jan Ťoupalík, Marek Adamczyk, Jan Hušek, Klára Krejsová, Markéta Frösslová, Adéla Petřeková, Vuk Gojkov Čelebić, Adam Kraus, Michala Ďurišová, Petr Borovec a Ivana Krmíčková

Délka představení: 150 minut

Jazyk představení: čeština

„Cítím, že je to o jedné věci, která se jmenuje Svoboda nebo Nepřátelé. Je to bojový kus, východ-západ, místo: podsvětí.“

Tímto způsobem pojmenoval samotný autor téma jednoho ze svých prvních dramatických textů - V houštinách měst – kterou studenti čtvrtého ročníku činoherního herectví pražské DAMU zpracovali jako jednu ze tří premiér letošní sezóny na studentské scéně DISK.

Příběh dramatu je zasazený do Chicaga roku 1912 – do městské a industriální džungle, kam z pustých savan přicestuje neznámá rodina, která je novým prostředí deformována. Na konfliktu odehrávajícím se v houštinách města Brecht zobrazuje hledání, touhu po svobodě a nečekaný destruktivní vliv na člověka, který se při přehnaném hledání svobody zbavuje vazeb, víry a zodpovědnosti vůči okolí.

Saint-Petersburg State Theatre Arts Academy (RUSKO / Petrohrad)

Státní akademie divadelních umění v Petrohradu byla založena v roce 1779, patří tak mezi nejstarší státně vzdělávací divadelní instituce v Rusku, avšak nynější název pochází až z roku 1993. V současné době má škola okolo devíti set studentů, kteří navštěvují obory: dramatická umění, loutkářství, scénografie/light design a divadelní věda. Studenti prvních tří oborů se prezentují v Academy theatre, odkud jsou nejlepší inscenace přebírány předními petrohradskými divadly.

Za zmínku stojí  i Mokhovaya 33-35 (název ulice a č.p., ale i název budovy školy), kde jsou studenti součástí výzkumné laboratoře, která vede vývoj nových perspektivních oborů divadelní vědy a pořádá se zde každoročně národní i mezinárodní konference věnované otázkám divadelní teorie a historie.

www.tart.spb.ru

Euripidés: MÉDEA / MEDEA

Režie a dramaturgie: Jekatěrina Khanzhorova

Scéna a kostýmy: Jekatěrina Malinina

LightDesign: Rustam Nasytiv

Choreografie: Jurij Vasil’kov

Hudba: Vangelis, Gardzienice

Hrají: Karina Medveděva

Délka představení: 65 minut

Jazyk představení: ruština

Obsah Médei je jeden z nejžádanějších příběhů světové literatury. Euripidova tragédie je nejstarší variací tohoto mýtu, a přesto je příběh o lásce, bezohlednosti, ledabylosti, mentálním utrpení ženy a matky, zrazené milovaným mužem, stále aktuální.

Médeu opustil manžel Iáson; je odvržena rodinou i společností – vším, čemu věřila. Snaží se připomenout světu i sobě lásku, věrnost, lidskou důstojnost. Ale co může žena dělat proti drsné společnosti? Přináší tedy oběť -  vlastníma rukama zabije své děti. Krutost ničí mladou, krásnou ženu a činí z ní špinavou, ošklivou a starou. Vražda se stává sebevraždou.

Představení má podobu monodramatu, v němž je pozornost zaměřena na maximální vyjádření charakteru hlavní hrdinky. Vyznání duše.

The Ludwik Solski State Drama School in Cracow (POLSKO / Krakow)

Státní divadelní škola Ludvíka Solskiho v Krakově byla založena v roce 1946 původně jako Národní herecká škola. Své základy má ve třech divadelních studiích, která byla v Krakově založena těsně po konci druhé světové války. Byly to studio Stary Teatr, Teatr im. Juliusza  Slowackiego a Dramatické studio Iwo Galla..

Cíle tanečního divadelního programu na univerzitě v Krakově jsou soustředěny na procesy umělecké všestrannosti tanečního divadelního představení. Teoretická a praktická průprava je studentům nabízena v devíti-semestrálním programu; studijní plán na škole je postaven na základech mezioborové výuky. Kombinuje tak moderní tanec, balet, herectví, filozofii, divadelní historii, polský folklór, hudbu, anatomii, nová média, improvizaci, režii a kompozici a mnoho dalších v jednom živelném stylu výuky. Podle filozofie školy jsou skutečnými celebritami studenti, kteří jsou budoucností hereckého umění v Polsku a ve světě.

Mezi slavné absolventy školy patří např. Anna Polony, Jerzy Stuhr, Krystian Lupa nebo Jerzy Grotowski.

www.pwst.krakow.pl

Joe Alter: VŠECHNO POMÍJÍ… / EVERYTHING SLIPS AWAY…
Režie a choreografie:
Joe Alter a herci
Asistent režie a choreografie: Dorota Łęcka

Hrají: Magdalena Bartczak, Agnieszka Jaśkowska, Paulina Jóźwicka, Katarzyna Kostrzewa, Mateusz Czekaj, Bartosz Figurski, Michał Guzenda, Mikołaj Karczewski, Karol Miękina
Délka představení: 60 minut
Jazyk představení: polština

Inspirací pro toto taneční divadelní představení je otázka pomíjivosti. Bez ohledu na naše touhy, naděje nebo přesvědčení, vše, co známe, je v neustálém pohybu. Mění se a pohybuje směrem k nebo od toho, jak si představujeme, že by věci a život kolem nás měly být. Stálost neexistuje. Ať už něco víme nebo ne, máme to rádi nebo ne, stále jsme ve stavu neustálých změn. A stejně tak i vše kolem nás.

Scuola Teatro Dimitri - SUPSI (ŠVÝCARSKO / Verscio)

Divadelní škola byla založena v roce 1975 a patří pod Univerzity aplikovaných věd a umění v severním Švýcarsku (SUPSI). Na evropské úrovni nabízí specifické studijní programy ve všech oblastech pohybového divadla. Škola rozvíjí talent svých studentů a bere v potaz jejich osobnost, kreativitu a psychickou zdatnost. Důraz je kladen na vytváření originálních výstupů a od studentů se očekává vymýšlení postav, vytváření nálad, tvorba dramatických návrhů a materialů. Sám herec se zde stává autorem.

www.teatrodimitri.ch/scuola

Plautus, Molière, Kleis, Giradoux: NENASYTNÝ AMFITRYON / GLUTTONOUS AMPHITRYON

Režie: Davide Giovanzana
Choreografie: Davide Giovanzana a studenti

Scéna: Davide Giovanzana, Rocki Maggi a studenti

Hudba: Centrum de Musique Ancienne - Ensemble de Grimace
Hrají: Laura Belli, Sara Bocchini, Angela Castillo, Micha Goldberg, Claudius Hoffmann, Alaide Ibarra, Samuel Müller, R. Vargas, Sophie Rodriguez, Ida Sons, Raul Vargas a čtyři muzikanti z Ensemble Grimace
Délka představení: 70 minut
Jazyk představení: italština, angličtina, španělština

Švýcarský Nenasytný Amfitryon, který se na festivalu představý ve světové premiéře, je postaven na kombinaci různých autorských verzích Amfitryonova příběhu v podání desíti herců šesti různých národností a skupiny Ensemble Grimace. Herci používají ke sdělení příběhu řeč svého těla, a to především prostřednictvím tance, ale také masek, textů a samozřejmě hudby. Inscenace stojí zejména na hereckých a hudebních schopnostech účinkujících, scéna a okolní prostředí zůstávají upozaděny.

Amfitryon je tématem identity. Zvýrazňuje se zde naše sobecké Já, jež je závistivé a toužící po změně. V naší společnosti používáme masky a převleky, které skrývají a pozměňují naši skutečnou tvář. Inscenace (výrazně inspirovaná stylem commedie dell’arte) toto téma rozvíjí a využívá mimo jiné proto, že práce s maskami může v divadelním prostředí poskytnout cestu k hlubšímu poznání, kombinaci a propracování jejich různorodých významů.

JAMU (ČESKÁ REPUBLIKA / Brno)

Janáčkova akademie múzických umění nese jméno jednoho z nejslavnějších českých  skladatelů, jenž celý život usiloval o vznik vysoké umělecké školy v Brně. Ačkoliv se mu to za jeho života nepovedlo, založení JAMU v roce 1947 navazovalo na Janáčkem zřizovanou konzervatoř. Již od počátku působila vedle hudební i divadelní fakulta (dělení na fakulty ale bylo od konce padesátých let až do začátku let devadesátých zrušeno). Vznikla tak krátce po zřízení pražské DAMU druhá vysoká divadelní škola v českých zemích.

Po sametové revoluci přibylo k oborům činoherního herectví a činoherní režie množství dalších kateder týkajících se praktického divadla. Například obor muzikálové herectví, divadelní dramaturgie, klaunská scénická a filmová tvorba, mezi evropské unikum patří obor dramatická tvorba pro neslyšící. Fakulta má k dispozici divadelní sál Studio Marta, ve kterém pravidelně uvádí představení svých studentů.

Za dobu existence školy ji absolvovalo množství divadelních umělců, kteří se uplatňují více či méně úspěšně na většině divadelních scénách po republice. Divadelní fakulta JAMU je od vzniku festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER jeho hlavním organizátorem a pravidelným účastníkem.

www.difa.jamu.cz

Ján Mikuš, Jana Hanzelová: RÓMEO A HÉRÓ / ROMEO AND HERO

Režie: Ján Mikuš

Dramaturgie: Jana Hanzelová

Produkce: Tereza Hladká

Scénografie: Iveta Ryšavá

Světlo: Martin Bitala

Zvuk: Adam Černoch

Herci: Tomáš David, Darina Kovářová, Veronika Lazorčáková, Petra Lorenzová, Radúz Mácha, Ladislav Odrazil, Petr Pavlas, Lucie Schneiderová, Petr Míka

Délka představení: 120 minut

Jazyk představeni: čeština

Režisér Ján Mikuš je jeden z mála současných studentů DiFa JAMU, kteří již měli možnost pohostinně režírovat v některém z profesionálních českých divadel, přičemž jeho práce bývají výrazně autorské - stejně tomu je i u této inscenace. Romeo a Héró je dramatizací antického mýtu o Héře a Leandrovi, jakožto analogie k Shakespearovu příběhu o nemožné lásce mezi Romeem a Julií. Hlavní hrdinové příběhu touží o propojení, ale kromě divadla je odděluje i čas. Toto téma, osamocení a touha po splynutí s druhým, se snaží inscenátoři zobrazit vytvořením autonomního divadelního světa plného obrazivé poezie.

University of Ljubljana, Academy of Theatre, Radio, Film and Television (SLOVINSKO / Ljubljana)

Goerge Dandin or The Abashed Husband

Bohatý rolník Dandin se oženil nad své poměry; jeho žena Angélique ho podvádí se šlechticem Clitandrem a kdykoli volá jejím rodičům, groteskním Sottenvilleovým, aby jim pověděl o svém zostuzení, ona jej lstí přiměje vzít svá slova zpět – „Můžeš si za to sám, Georgi Dandine“ sám rád s hořkostí opakuje.
Motivace:

Tato hra pojednává především o neschopnosti člověka dosáhnout svého, brání-li mu nízké společenské postavení. I v dnešním světě jsou společenské rozdíly závažným tématem. Napětí mezi rolníky a šlechtou tu bylo odjakživa, dnes jej však vnímáme v globálním měřítku. Moc peněz, která roste i dnes, či spíše zvláště dnes, vede k ekonomické, politické a společenské nadřazenosti. Během inscenování jsme se snažili docílit také narušení formy groteskními vsuvkami, které otevírají nové vnímání hry coby „absurdna“, které vzniká při dialogu mezi odlišnými společenskými vrstvami.


© 2010 SETKÁNÍ/ENCOUNTER