Jardo...! Domů!

Statut festivalu SETKÁNÍ / ENCOUNTER


Poslání

Jednou z hlavních metod výuky studentů divadelních fakult je příprava prací určených k prezentaci před publikem. Tyto prezentace mohou mít různou formu, například předvedení výsledků tvůrčí dílny, ukázky postupů užitých během přípravy inscenace, nebo ucelené divadelní inscenace. Významným přínosem je pro pedagogy i studenty možnost představit výsledky své činnosti kolegům z jiných škol a následně reflektovat odlišné tvůrčí postupy a metody, se kterými se vzájemně seznámili. Nové zkušenosti, získané na festivalu, jsou o to cennější, že se jedná o fórum mezinárodní.

Posláním festivalu je vytvářet prostor pro setkávání studentů, pedagogů a divadelníků z vysokých divadelních škol univerzitního typu či obdobných národních institucí. Umožnit vzájemnou výměnu zkušeností, metod a výsledků práce a rozvíjet diskusi o budoucnosti vysokého uměleckého školství. Výstupy jednotlivých škol jsou prezentovány veřejně a celá akce tím přispívá k rozšíření kulturní nabídky města Brna.

Dalším specifickým přínosem zejména pro pořadatelskou fakultu je zařazení organizace festivalu do studijních programů jednotlivých oborů, čímž jsou studenti zapojeni do jeho přípravné i realizační fáze. Takto získané znalosti a zkušenosti významným způsobem přispívají k jejich dalšímu rozvoji.

Pořadatelé

Hlavním pořadatelem je Divadelní fakulta JAMU, spolupořadateli jsou: Statutární město Brno, Centrum experimentálního divadla a Divadlo Bolka Polívky. Pořadatelé se na festivalu podílejí organizačně, poskytují administrativní zázemí, služby, prostory a finanční podporu. Festival zaštiťuje čestná rada (tzv. Festivalová rada) tvořená ze zástupců pořádajících subjektů a podporovatelů festivalu. Hlavním úkolem rady je vyvíjet činnost směřující k naplnění poslání festivalu a její následná kontrola. Děkan Divadelní fakulty jmenuje na návrh čestné rady ředitele festivalu. Ředitel festivalu řídí a koordinuje činnost organizačního štábu. Členy organizačního štábu zpravidla bývají i zástupci subjektů, které jsou významnou měrou do organizace festivalu zapojeny. Konkrétní struktura organizačního štábu je pravidelně obměňována - vychází z kapacity studentů jednotlivých oborů. Tato forma organizace umožňuje zabezpečit celoroční chod příprav i zapojení studentů.

Realizace

Naším cílem je vytvořit program, který se skládá z prezentací připravených zúčastněnými školami v rozsahu od ukázek práce pedagoga se studenty po konkrétní divadelní inscenace. Neméně důležité jsou diskuse, na kterých mohou autoři prací konfrontovat své názory s ostatními účastníky festivalu.

Termín konání festivalu je stanovován každoročně v závislosti na průběhu školního roku, a sice na 5 dnů (od úterý do soboty) po prvních osmi týdnech výuky letního semestru (během prvních 2 dubnových týdnů). V této době již na školách existuje dostatek materiálu, který je možné v této přehlídce ukázat .

Během těchto 5-ti dnů se odehraje průměrně 14 představení podle programu, který je sestavován na základě dramaturgických a pedagogických kritérií. Dle možností a potřeb jsou využity tyto prostory:

DIFA JAMU, Mozartova 1

  • festivalové informační centrum
  • prostory zkušeben (off program)
  • učebny (diskuse)
  • klub  (neformální setkání)

MARTA, Bayerova 5

  • prezentace představení (variabilní divadelní prostor)
  • výstava scénografických prací (Scénografie)

Divadlo Bolka Polívky, Jakubské nám. 5

  • prezentace představení (kukátková scéna)

CED - DHNP, Zelný trh 9

  • prezentace představení (velká scéna - variabilní divadelní prostor, sklepní scéna)
  • setkání pedagogů (kongresový sál CEDu )

Informační, výukové a ubytovací centrum “Astorka”, Novobranská 1

  • knihovna - AV fond, Internet
  • jednací sál

Poskytované zabezpečení

Počet přijímaných účastníků je určen na základě konkrétních finančních možností. Snahou organizátorů je uhradit účastníkům z rozpočtu festivalu ubytování, stravu a informační materiály, tak jak bývá dobrým zvykem na všech mezinárodních festivalech tohoto charakteru, při dodržení vyrovnaného rozpočtu. Náklady na přepravu si účastníci hradí sami, organizátoři se však snaží pomoci při hledání podpory (například formou cestovních grantů).

Dále je účastníkům poskytnuta poměrná část rezervací na jednotlivá představení podle počtu jednotlivců ve skupině zdarma (ostatní rezervace si mohou účastníci zakoupit za stejných podmínek jako studenti JAMU – za symbolický organizační poplatek) a zároveň je jim umožněn vstup na veškeré festivalové akce.

Kromě oficiálně pozvaných účastníků z jednotlivých škol se festivalu mohou účastnit i zájemci z ostatních škol, tisku a kulturní veřejnosti. Hosté festivalu se podílejí na nákladech spojených s jejich pobytem a je jim umožněna přednostní rezervace vstupu na představení za plný rezervační poplatek. Čestným hostům festivalu je poskytnut vstup na všechny festivalové akce za stejných podmínek jako studentům a pedagogům. Festivalová rada má právo na základě finančních podmínek festivalu pozvat čestné hosty za stejných podmínek, jako mají účastníci festivalu.

Následující graf vyjadřuje poměrné rozložení nákladových položek v rozpočtu festivalu:

Festival je financován zejména z grantů a příspěvků státních i komerčních institucí. Při výběru subjektů, které jsou osloveny s žádostí o finanční podporu festivalu, vycházíme z jeho přínosu pro umělecké školství, rozšíření kulturní nabídky v Brně a z rozvoje mezinárodní spolupráce. Na financování festivalu se podílejí i partneři, kteří poskytují finanční dary a věcná plnění formou poskytování služeb či materiálu. Pořadatelé jsou nositeli zejména provozních nákladů.

Dramaturgie festivalu

Koncepce programu a jeho dramaturgický záměr směřuje k naplnění poslání festivalu : jde zejména o vytváření prostoru pro co možná nejrůznější prezentace výsledků činností jednotlivých škol a o vzájemnou reflexi těchto odlišných tvůrčích postupů a metod prostřednictvím poskytování podnětů a místa pro diskusi.

Hlavním mottem Setkání je již několik let “ Výchova k herectví 21.století”. Festival mapuje a zkoumá proměny hereckého projevu v souvislosti s proměnami společensko-kulturními i s proměnami, které s sebou přináší vývoj divadla.

Mezinárodní divadelní festival vysokých uměleckých škol univerzitního typu či obdobných národních institucí udržuje i nadále partnerské vztahy s podobným divadelním festivalem ITs, který se koná v Amsterdamu.

Při návrhu programu vychází organizační štáb z konkrétních prostorových možností.

Programové schéma festivalu je tvořeno zpravidla takto:

 

PO

ÚT

ST

ČT

SO

Ráno

P

ř

í

j

e

z

d

Snídaně

Snídaně

Snídaně

Snídaně

Snídaně

Dopoledne 9.00

 

Dílny

Dílny

Dílny

 

Dopoledne 11.00

Představení

Představení

Představení

Představení

Představení

Poledne 13.00

 

Oběd

diskuse

Oběd

diskuse

Oběd

diskuse

Oběd Diskuse

Odpoledne 17.00

Představení

Představení

Představení

Představení

Představení

Odpoledne 17.30

Něco navíc

Něco navíc

Něco navíc

Něco navíc

 

Večer 20.30

Představení slavnostní zahájení

Představení

Představení

Představení

Představení vyhlášení cen

Noc od 22.00

Volný program

Volný program

Volný program

Volný program

Festivalová párty

  • UDÍLENÍ OCENĚNÍ dle statutu cen Marta

Ocenění: Diplom a soška MARTA.

 

STATUT OCENĚNÍ “MARTA” MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU VYSOKÝCH DIVADELNÍCH ŠKOL “SETKÁNÍ”

 

  1. Ocenění “Marta” Mezinárodního festivalu vysokých divadelních škol “Setkání” jsou udělována jako výraz uznání za mimořádné umělecké výkony studentů, kteří se podíleli na vzniku inscenací zařazených do hlavní přehlídky festivalu. Smyslem těchto ocenění není vytvářet “pořadí” inscenací, nýbrž vyzdvihnout inspirativní, objevné umělecké činy mladých divadelníků.
  2. O udělení ocenění rozhoduje porota Mezinárodního divadelního festivalu “Setkání”. Porota je zpravidla pětičlenná a je tvořena třemi zástupci profesionálních odborníků z oblasti divadla a dvěma zástupci z řad studentů.
  3. Porotu jmenují po vzájemné dohodě společně děkan Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně a ředitel Mezinárodního festivalu vysokých divadelních škol “Setkání”, a to z tuzemských a zpravidla i zahraničních odborníků a studentů. Poměr tuzemských a zahraničních členů poroty není pevně stanoven.
  4. Členy poroty nemohou být osoby, které jsou v pracovně právním či studijním vztahu k některé ze škol, jejichž inscenace se účastní hlavní přehlídky festivalu.
  5. Ocenění je možno udělit v těchto kategoriích:

  • původní dramatický text či scénář inscenace
  • dramaturgie či úprava textu
  • režie
  • scénická výprava (tj. celek scénické výpravy nebo její jednotlivé prvky)
  • hudba
  • ženský herecký výkon
  • mužský herecký výkon

  1. Porota může udělit maximálně tři ceny, které mohou být předány v jakékoliv kategorii. Znamená to, že ne ve všech kategoriích budou ceny uděleny.
  2. Porota podle svého uvážení označí jedno z udělených ocenění jako “Cenu primátora města Brna” a jedno ocenění jako “Cenu rektora Janáčkovy akademie múzických umění v Brně”. Tato označení jsou udělena těm studentským uměleckým počinům, které si zasluhují podle názoru poroty zcela mimořádné pozornosti.
  3. Inscenaci, která získá v hodnocení diváků největší počet hlasů, je udělena “Cena diváků”. Pravidla hlasování diváků schvaluje pro každý ročník festivalu Festivalová rada.
  4. Děkan Divadelní fakulty a ředitel festivalu mají právo udělit svoje ocenění označené jako “Cena děkana Divadelní fakulty JAMU” a “Cena ředitele festivalu Setkání”. Tato ocenění udělují podle svého uvážení, které může být nezávislé na názoru poroty festivalu a na kategoriích ocenění. Kterékoli z obou těchto ocenění nemusí být uděleno.
  5. Kterékoli z  ocenění je možno udělit pouze uměleckému činu studentů. Pedagogové, divadelní profesionálové atp. nemohou ocenění získat.
  6. Statut ocenění Mezinárodního festivalu vysokých divadelních škol byl přijat Festivalovou radou dne 14. prosince 2000.

Jardo...! Domů!