SETKÁNÍ / ENCOUNTER Brno 2002 12. Mezinárodní festival vysokých divadelních škol Brno - 9. - 13. dubna 2002
Posláním festivalu je vytvářet prostor pro setkávání studentů, pedagogů a divadelníků z vysokých divadelních škol univerzitního typu či obdobných národních institucí. Umožnit vzájemnou výměnu zkušeností, metod a výsledků práce a rozvíjet diskusi o budoucnosti vysokého uměleckého školství. Pořadatel Spolupořadatelé
Zástupci těchto institucí tvoří festivalovou radu, které předsedají děkan DIFA JAMU prof. Václav Cejpek a ředitel festivalu prof. Petr Oslzlý. Festivalová rada řídí přípravu i průběh festivalu a rozhoduje o jeho celkové náplni. Pořádání festivalu setkání je jednou ze základních metod a forem výuky v rámci celé DIFA JAMU a stává se tak jedinečným mostem mezi teorií a praxí.Historie Setkání / Encounter 2002 je již 12. ročníkem Mezinárodního festivalu vysokých divadelních škol. Iniciátorem celé akce je Divadelní fakulta JAMU v Brně. Zde vznikla v roce 1990 myšlenka uspořádat setkání všech tří vysokých divadelních škol z tehdejšího Československa. Během jednoho víkendu se v únoru 1991 setkali učitelé i studenti z DIFA JAMU Brno, DAMU Praha a VŠMU Bratislava, aby si navzájem předvedli ukázky své tvorby a pracovních metod.Od 1. ročníku se festival neustále vyvíjí a rozšiřuje. Účastí zahraničních škol dostal festival Setkání / Encounter přídomek mezinárodní, prodloužil se na 5 dní a rozšířil svůj program o doprovodné akce. Postupem času začal festival Setkání / Encounter nabývat na celorepublikovém významu a záštitu nad ním převzala kromě ministra kultury České republiky , primátora města Brna a hejtmana Jihomoravského kraje i Česká komise pro UNESCO.Setkání / Encounter se stal partnerským festivalem ITs , který pořádá Amsterdam Hoogenschool voor de Kunsten (informace na www.its.ahk.nl), a je považován za jeden z nejvýznamnějších svého druhu.Poslední ročník festivalu přivítal 13 domácích i zahraničních škol a celkový počet účastníků přesáhl 250 osob. Představení na 4 scénách shlédlo téměř 3000 diváků (seznam škol v příloze č. 1)
Praktické výsledky 11-ti ročníků festivalu
Regionální a celostátní přínos SETKÁNÍ / ENCOUNTER je v současné době v České republice největší mezinárodní přehlídkou vysokých divadelních škol.Festival nejen obohatí kulturní dění v Brně a okolí, ale zároveň má pro celý moravský region přínos v podobě multiplikačního efektu jak z hlediska krátkodobého (zájem médií, propagace moravského regionu i v zahraničí, tržba za ubytování, stravování....), tak i dlouhodobého (navázání kontaktů, budoucí umělecká spolupráce mezi školami a divadly, tur ismus).
ORGANIZACE
Rámcový harmonogram Festival se každoročně koná od úterý do soboty a je zakončen slavnostním předáváním cen Marta. Pro těchto 5 dní je sestaveno festivalové programové schéma: každý den tři představení na různých scénách, která se vzájemně časově nepřekrývají a diskuse ”Students for students”. Tradičními doprovodnými akcemi jsou minifestival ”Něco navíc”, pracovní schůzky pedagogů v rámci mezinárodních sítí, setkání partnerů a pedagogů s primátorem Města Brna a festivalový ples. K dalším společenským událostem patří i “Číše vína”, která se však ve studentském divadle Marta koná již před festivalem a kde mohou partneři nahlédnout do zákulisí příprav celé akce. M ožnosti prezentace zúčastněných škol
Podmínky účasti
Na základě obdržených přihlášek, fotodokumentace a videozáznamů představení vybere pracovní skupina složená ze členů Festivalové rady a studentů dramaturgie 13 divadelních škol. Uzávěrka podání přihlášek do prvního kola, z něhož bude vybrán užší okruh škol, o jejichž účasti na festivalu se bude následně rozhodovat, je 20. prosince. Přihlášky doručené po tomto termínu nebudou brány v úvahu.Každá z pozvaných škol může vyslat do Brna skupinu studentů a pedagogů v počtu maximálně 15 osob . Snahou organizátorů je uhradit účastníkům z rozpočtu festivalu ubytování, stravu a informační materiály, tak jak bývá dobrým zvykem na všech mezinárodních festivalech tohoto charakteru.Náklady na přepravu si účastníci hradí sami, organizátoři se však snaží pomoci při hledání podpory (například formou cestovních grantů). Prostory Díky výhodné poloze v centru města a odpovídajícímu technickému i organizačnímu zázemí využíváme během festivalu následující prostory :
Udělování cen Marta Na konci festivalového týdne se mimořádným uměleckým počinům udělují ceny. Odpovědnost za jejich udílení nese zpravidla mezinárodní porota, složená ze studentů divadelní vědy a nezávislých divadelních odborníků. Oceněním se od ročníku 1993 stala soška Marty, která je zároveň symbolem celého festivalu. Marta se do povědomí odborné divadelní veřejnosti zapsala jako prestižní ocenění evropského charakteru a zaujímá pevné místo v evaluačních zprávách vysokých divadelních škol.
Ekonomická rozvaha Rozvaha vychází z předběžného plánu na uspořádání festivalu SETKÁNÍ 2002, tak jak byl definován festivalovou radou v průběhu přípravných jednání. Při zpracovávání a kontrole rozpočtu vychází vždy z optimálních nákladů, ve vztahu k zajištění standardních podmínek a služeb v rámci projektu. Na zajištění úhrady nákladů festivalu se podílí organizátoři i spolupořadatelé. Využíváme také možností financování z oblasti státní správy, neziskových organizací, mezinárodních nadací a ziskové sféry (Ministerstvo kultury ČR, Město Brna, soukromé podnikatelské subjekty atd.) Divadelní fakulta se na rozpočtu podílí krytím veškerých provozních a administrativních nákladů spojených s realizací festivalu. Cílem organizátorů je dodržet vyrovnaný rozpočet. Celkové náklady na festival SETKÁNÍ / ENCOUNTER 2002 jsou předběžně vyčísleny na částku 1.000.000,- Kč.
|